Andreas Røst
Fagfelt: Teater
Stipendiat
I det følgende ph.d.-prosjektet vil jeg forske på kollektive minneprosesser gjennom å utvikle et konsept til og produsere en performance og installasjon i samarbeid med Arkivet – freds- og menneskerettighetssenter i Kristiansand.
Prosjektet skal gi et bidrag til feltet teater i kontekst.
Prosjektet er kombinert kunstnerisk-vitenskapelig, og arbeidet vil innebære teater i grenselandet mellom forestilling og utstilling, og undersøke strategier innenfor det stedsspesifikke, dokumentariske og immersive. Det kunstneriske arbeidet skal ta for seg kollektive minneprosesser etter 2. verdenskrig og terrorangrepet 22. juli 2011, og behovet for en agonistisk minnemodus i en samfunnssituasjon med økende antagonisme.
Profilside UiA
Anne-Linn Malia Vatnedalen Vik
Prosjekt tittel: The human voice – a sensuous approach in how to communicate through voice and movement in music therapy
Målet med studien er å utforske hvordan musikkterapeuter opplever å synge med nonverbale barn i en (spesial)pedagogisk kontekst (barnehager og skoler). Å utforske dette syngende fellesskapet og oversette erfaringene til beskrivelser med ord er en fenomenologisk prosess. Hensikten med studien er å få mer kunnskap om hva musikkterapeuter gjør med stemmen og kroppen i sin sanselige og kommunikative praksis, i tillegg til informasjon om meningsfullheten de erfarer ved å bruke denne tilnærmingen med målgruppen.
Studien er tilknyttet Erasmus+ prosjektet SenseSquared, UiS
Anne Elmies-Vestergran
Stipendiat i visuelle fag ved fakultetet for kunstfag
Med bakgrunn i samtidskunst, undersøker jeg i mitt Ph.d. prosjekt hvordan elever på barneskolen kan være lekende, skapende og eksperimenterende i arbeid med digitale medier i kunst og håndverk. Jeg vil studere hva som skjer når elever blir produsenter fremfor konsumenter, og det digitale blir et kunstnerisk materiale og medium.
Anette Therese Pettersen
Offentlig Ph.D kandidat
Forskningsprosjektet Kritisk distanse eller euforisk omfavnelse: En undersøkelse av ungdommers opplevelse av scenekunst i Den kulturelle skolesekken (DKS), gjennom affektiv og performativ kritikk (arbeidstittel) tar utgangspunkt i hennes praksis og bakgrunn som scenekunstkritiker. Gjennom kritikkverksteder vil prosjektet undersøke hvordan performative og affektive spor fra en forestillingsopplevelse kan komme til uttrykk.
Deise Faria Nunes
Field of study: Theatre and performance
Stipendiat / PhD Research Fellow
Project title: Estuaries – Decolonial, Feminist, Afro-diaspora Perspectives on North European Performance.
The project has a practical-theoretical approach and aims to develop multi-media work discussing paradigms for decolonial and feminist performance. Departing from archive and auto-ethnography, through the dialogue with praxes and discourses by African-heritage women artists born, based or in relation to Northern Europe, Estuaries intends to map existing and develop new concepts for Afro-diaspora performance.
Egil Ovesen
Fagfelt: Visuell kunst
Offentlig Ph.D kandidat
Formålet med ph.d.-prosjektet er å bruka empirisk estetikk til analysera kva kunsterfaringar elevar i ungdomsskolen kan få gjennom dataspel og interaktive medium. Undersøkingane vil ta utgangspunkt i kommersielt tilgjengelege dataspel med kunstnarlege ambisjonar og ein kunstproduksjon for interaktive medium som Den kulturelle skolesekken i Møre og Romsdal utviklar.
Else-Brit Kroneberg
Nye transnasjonale fortellinger om nordisk fotografisk modernisme
Offentlig Ph.D kandidat
Dette prosjektet vil, på bakgrunn av den unike samlingen av fotografier i Nicolai Tangens kunstsamling, undersøke mulighetene for å etablerenye, transnasjonale perspektiver på nordisk fotomodernisme. Dette er perspektiver som så langt har vært fraværende i den nordiske fotohistorieskrivningen, som i stor grad har vært preget av metodologisk nasjonalisme. I tillegg vil prosjektets vektlegging av fotografiet som medium bidra til å utfordre en «kanonisert» kunsthistorisk fortelling om modernismen, ved å fremvise nordisk modernisme som et multimedialt fenomen.
Frank Falch
Offentlig ph.d. kandidat
Fagfelt: Visuell kunst
Tittel: Displaying Art History? A Study of Narratives in Art Museums’ Collection Displays
Et museum viser samlingen i en samlingspresentasjon, parallelt med temporære utstillinger. Formålet med ph.d.-prosjektet er å undersøke hvordan aktuelle samlingsutstillinger formidler kunsthistorie. Konkret tar det utgangspunkt i kategorier som kjønn og etnisitet/mangfold, inkludert queer. Dette er tilnærminger som har fått en stadig større plass i kunsthistorien som fag, inkludert museumsfeltet, i kontrast til en mer konvensjonell kunstintern fortelling basert på form og kronologi.
Gunvor Bøylestad Nilsen
Mer informasjon kommer
Helene Waage
Tone and attunement: Co-singing in families living with dementia
Stipendiat / Ph.d.-programmet Kunst i kontekst (musikk)
This PhD-project explores how persons with dementia and their relatives can use co-singing as an integrated part of communication and interaction in their daily life. The concept of co-singing offers a supplemental approach to (indirect) music therapy and music therapeutic caregiving and caregiver-singing developed within institutional dementia care. Co-singing highlights singing as a relational activity – a form of togetherness – and draws on the persons’ own experiences with singing throughout their lives. The project is inspired by posthuman and new-materialist theory and philosophy, and theories connected to neuropsychology and neuroscience.
Inga Marie Nesmann-Aas
Fagfelt: MA eng.lit., M.Mus.
Emner: Klassisk sang, musikkpedagogikk, fremføringspraksis, historisk musikk, post-HIP, embodiment
Stipendiat ved fakultet for kunstfag, institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk
Prosjektet tar utgangspunkt i Henry Purcells opera Dido and Aeneas fra 1680-årene, og hovedtittelen er Reconfiguring Dido. Gjennom musikalsk, litterær og retorisk analyse av materialet, og videre arbeid med tolkning og fremføring, utvikles en mer helhetlig forståelse av tilnærmingen til materialet, både som forsker og utøver, samt opplevelsen av materialet og fremføringen. Prosjektet utforsker måter vi kan skape meningsfulle og kunstneriske opplevelser av historisk materiale som kommuniserer inn i vår tid.
I tillegg til et grunnlag av fagkunnskap, vektlegges en kroppslig, kunstnerisk tilnærming med et etisk ansvar for autentisitet, i betydningen av å være tro mot seg selv i den kunstneriske tilblivelsen, i kommunikasjonen og formidlingen. Materialet gjentolkes og rekonfigureres i en ny skapelsesprosess som kan resultere i meningsfulle kunstneriske opplevelser. Gjennom embodiment, slik det defineres hos blant andre Lakoff & Johnson, skapes en kroppslig og sanselig erfaring både for utøver og mottaker, som forholder seg etisk til medmennesker, omgivelser og hele vår verden.
Joachim Aagaard Friis
PhD Research Fellow
I work as a research fellow at the University of Agder, at the Department of Visual Arts and Drama. For my PhD project I explore my own practice as an art curator. I specifically research how the art curator can work, pedagogically, ethically and aesthetically, with themes related to ecology and the concept of the Anthropocene. I will curate an exhibition for Agder Kunstsenter and Kunstpunkt Lista in 2022 as part of the project.
Julie Kirkeng
Visuell kunst i kontekst / sosialengasjert kunst og sorgarbeid
Stipendiat
I prosjektet undersøkes hvordan en sosialengasjert kunstpraksis kan anvendes i forbindelse med bearbeiding av en personlig og/eller kollektiv sorg. Prosjektet er tverrfaglig og knytter seg til både kunstfag og helsefag med fokus på psykisk helse.
Avhandlingen utarbeides i et kunstnerisk-vitenskapelig format som kombinerer egen kunstpraksis med teori. Som del av forskningsprosjektet vil det gjennomføres et deltagende kunstprosjekt i offentlig rom der publikum inviteres inn til å arbeide kunstnerisk og tekstlig med sine egne sorgerfaringer.
Karl Olav Segrov Mortensen
Fagfelt: Visuelle fag i kontekst
Stipendiat
Jeg forsker på ett av moderne norsk kunsthistories mest omdiskuterte og ikoniske kunstprosjekter, Marianne Heskes «Prosjekt Gjerdeløa». Det hele startet med at Heske ble invitert som en av tre kunstnere til å representere Norge på den 11. Parisbiennalen i 1980. Som del av sitt bidrag flyttet hun en ca. 350 år gammel utløe fra fjellsiden i Tafjord på Sunnmøre til Pompidousenteret i Paris. Deretter har prosjektet gått igjennom flere faser, fått godt med presseomtale og blitt diskutert, skrevet om og kanonisert gjennom 40 år.
Mitt forskningsprosjekt undersøker både selve prosjektet og det som er skrevet om det med ulike teoretiske og metodiske innfallsvinkler. Min hypotese er at et komplekst kunstprosjekt som «Prosjekt Gjerdeløa» kan være utgangspunkt for en rekke tilnærminger som kan sette spørsmål ved og utfordre tradisjonelle måter å tenke om kunst og kunsthistorieskriving på.
Laura Navndrup Black
The Child is Present - children and young people as choreographers and choreographic material.
Eksternt finansiert Ph.D
This practice-driven inquiry proposes a series of practical collaborations between adults, children and young people, and attempts to uncover some of the artistic and pedagogic problems, potentials and resistances thought to arise from such constellations. The child is approached as choreographer and as choreographic material; as a capable performance maker as well as a particular presence on stage. The work seeks to expand the idea of access in participatory and co-creative situations and looks for alternatives to referential movement language and (self)expression as key characteristics in the choreographic process.
Linda Cecilie Halvorsen
Offentlig Ph.D. kandidat
Fysisk aktiv læring i musikkliteracy
I dette prosjektet ønsker jeg å se på metodiske tilnærminger innen fagfeltet musikkliteracy, som er kompetanse i å bruke noteskrift. Målet for prosjektet er å utforske hvordan en multisensorisk (med vekt på fysisk bevegelse) tilnærming til faget endrer lærerens opplevde undervisningssituasjon og undervisningskvalitet. Prosjektet søker også å utvikle supplerende didaktiske modeller og metoder for undervisning i musikkliteracy. Prosjektet tar utgangspunkt i undervisning av barn og unge.
Fakultet for kunstfag, institutt for klassisk musikk og musikkpedagogik
Lissi Wiingaard Thrane
Mer informasjon kommer
Merete Lundetræ Andersen
“Performing memories: Norwegian theatre performances about the Second World War”
Field of study: Cultural memory studies and theatre science
In my PhD project, I am researching contemporary Norwegian theatre performances and other performing arts, produced between 2000 and 2024, that thematizes the Second World War in Norway. It is an inductive project, and the starting point has been mapping this field. I aim to find out what characterizes this group of performances and what stories they tell, and to discuss them in relation to their contemporary time.
My project is a part of the research project Making Memories, an interdisciplinary, cross-institutional, international project at the initiative of the University of Agder.
Mali Hauen
Offentlig Ph.D kandidat
Instrumentalopplæring integrert i skolehverdagen.
Norsk Kulturskoleråd har visjonen «Kulturskole for alle». Kulturskolen er hjemlet i Opplæringsloven og med dette som bakgrunn er det nærliggende å anta at kulturskoleopplæring er viktig for mange, både elever, lærere og foreldre. Alle kommuner har kulturskole, men de er ulike i utforming og er organisert svært ulikt fra kommune til kommune. Det heter kulturskole og bør følgelig være nært knyttet til grunnskolen. Samhandlingen mellom kulturskole og grunnskole er ofte ulikt organisert og ulikt forankret i kommunens planverk.
Ved å se på ulike organisasjonsmodeller for kulturskole-skolesamarbeid og videre intervjue elever som har instrumentalopplæring tilknyttet disse modellene, ønsker jeg å avdekke om de ulike modellene gir ulikt læringsutbytte i skolesammenheng, både når det gjelder selve instrumentalopplæringen, men også med hensyn til resten av skoledagen.
Hovedproblemstillingen i studien vil være: Hvilken betydning har ulike organisasjonsformer/modeller for samhandling kulturskole/grunnskole for instrumentalopplæringen i kulturskolen?
Studiens formål er å frembringe ny kunnskap som kan gi grunnlag for valg av samarbeidsmodell for den enkelte kommune.
Remi André Slotterøy
Dramadidaktiske mulighetsrom i videregående skole: Konturer av en diffraktiv dramadidaktikk i og gjennom Kunnskapsløftet (LK20)
Forskningsprosjektet har som mål å undersøke hvordan innføringen av Kunnskapsløftet (LK20) åpner for å reforhandle drama/teaterfagets tradisjoner og dramadidaktisk praksis i videregående skole. Prosjektet vil dermed henvende seg til undervisere i dramafagene i videregående skole, og har som mål å være et kunnskapsbidrag inn i undervisningspraksis(er) i dramafaget i videregående skole.
Forskningsprosjektet skal gjennom praktiske laboratorier med elever i videregående skole utforske hvordan konsepter som diffraksjon og intra-aksjon kan åpne opp for en intra-aktiv, utforskende og performativ tilgang til LK20. Gjennom å tenke med diffraksjon som metodologisk praksis gir det anledning til å undersøke hva læreplanene og undervisningen gjør eller kan gjøre, fremfor hva den/de er.
Jeg er interessert i å utforske hvordan en slik forflytning kan åpne opp for nye måter å re-tenke dramadidaktikk på og særlig i relasjon til didaktikk som kunstnerisk, skapende og utforskende praksis. Jeg har foreløpig følgende forskningsspørsmål: Hvilke dramadidaktiske mulighetsrom skapes gjennom å tenke med diffraksjon som metodologisk praksis i og gjennom Kunnskapsløftet (LK20)? Hvordan tenke med diffraksjon som dramadidaktisk mulighetsrom i en performativ og utforskende undervisningspraksis?
Siri Merethe Skar
Stipendiat
Arbeidstittelen på prosjektet er «Øyeblikk av deltakelse -en undersøkelse av kryssfeltet mellom deltaker, psykodramatiker & psykodrama».
Det vil være særlig fokus på opplevelsesdimensjon og meningsskapende prosesser hos deltakeren, samt dramaturgiske strategier i samskapingen av et psykodrama. Det vil benyttes en kombinasjon av kvalitative og kunstbasert forskningsmetodologi i prosjektet.
Avlagte doktorgrader
Helen Karen Eriksen
Being White in pluralist proximity Concerning postcolonial art, education and research in Scandinavia
Disputerte 26. september 2023
Laura Toxværd
Muliggørelser af mangfoldige musiktilblivelser
Disputerte 14. september 2023
Heidi Marjaana Kukkonen
Material–relational abstraction: Museum educational situations with abstract art
Disputerte 29. august 2023
Samira Jamouchi
A performative approach to wool felting - Rhizomatic relations in visual arts making and art education
Disputerte 08. juni 2023
Nina Helene Skogli
Å tenke gjennom affekt: Affektiv usikkerhet i politisk engasjert samtidsteater
Disputerte 21. januar 2022.
Disputasintervju
Daniel Henry Øvrebø
Performative Arts-Based Audience Research: Investigating experiences with high modernist works for solo flute.
Disputerte 16 November 2021
Monica Klungland
Materiell-kollektiv praksis. En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk
Disputerte 23.juni 2020