Drømmemaskiner i oppfyllelse

I MyMachine får barneskoleelever komme med ideer til sin drømmemaskin. Noen av disse blir realisert i samarbeid mellom studenter på ingeniør- og kunstfag og yrkesfagelever i Agder. Denne uka fikk elevene for første gang se utkast til maskinene de selv har drømt om.

Barn som prøver ut en av maskinene som er laget av en madrass med led-lys.

En massasjetunnell var en av drømmemaskinene elevene ønsket seg. Foto: Saara Maria Ojanen.

Av Kari Anne Røysland
Publisert 14. nov. 2019 - Sist endret 23. mai 2024

Barneskoleelever fikk boltre seg med blant annet festmaskin og massasjemaskin som de selv har kommet med ideene til. Studentene som har jobbet med å videreutvikle konseptene fikk for første gang presentere prototyper på maskinene for elevene, som deretter kom med tilbakemeldinger.

Latteren satt løst da elevene fikk teste sine egne drømmemaskiner. Foto: Saara Maria Ojanen.

Gøy å få jobbe så kreativt

- Emnet MyMachine er veldig lærerikt, og det er en fin måte å bruke kreativiteten på. Det er annerledes enn de andre emnene fordi vi jobber tverrfaglig, sier studenten Johan som går på mekatronikk-ingeniørutdanningen i Grimstad. Sammen med andre ingeniørstudenter og kunstfagstudenter har de så langt i semesteret jobbet med å realisere drømmemaskinene til barneskoleelever. Han syns det er et veldig spennende samarbeid.

- Studentene på kunstfag tenker veldig kreativt, mens vi ingeniørstudenter har det tekniske i fokus. Det er en veldig fin kombinasjon, sier han.

Tre barn og en student som kikker på en lykkehjul-maskin
Johan har vært med på å utvikle idemaskinen Robbe. Her venter elevene i spenning på aktivitetstips. Foto: Saara Maria Ojanen.

Skal løse et problem

Johan har jobbet med idemaskinen «Robbe» som gir morsomme innspill til hva barna kan finne på når de kjeder seg. Maskinen skulle løse et problem, og problemet var at barna kjedet seg. Resultatet er nå på vei til å bli en realitet, i form av en maskin som kommer til innspill til aktiviteter, som å fortelle en vits eller hinke på et ben. I denne prosessutstillingen samler studentene tilbakemeldinger for å se hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

To barn som skriver forslag på post-it-lapper
Elevene fikk komme med tilbakemeldinger på hva som fungerte og ikke. Foto: Saara Maria Ojanen.

Viktig å teste ideene

- Vi har vært på barneskoler og hentet ideer, så har studentene jobbet videre med drømmemaskinen klassen stemte frem. Maskinen som nå skal lages, er altså elevenes fellesprosjekt, sier Idunn Sem, prosjektleder for MyMachine. Hun er veldig fornøyd med prosessutstillingen som foregikk i Vrimlehallen på Universitetet i Agder.

- Når man skal lage en ny oppfinnelse, er det jo viktig å teste flere ganger. Dette er et viktig skritt i prosessen. Studentene får nyttige tilbakemeldinger som de bruker videre i utviklingen. I mars blir det utstilling av de ferdige maskinene, sier Sem.

Amfi med barn
Dekan Marit Wergeland-Yates ved Fakultet for Kunstfag åpnet prosessutstillingen i Vrimlehallen. Foto: Saara Maria Ojanen.