0
Hopp til hovedinnhold

Min tid i akademisk praksis

Tariq

Jeg har lang og bred utdannelse fra Syria, og kan bidra med mye faglig. Kollegene mine er utrolig hjelpsomme, og bistår meg i alt jeg lurer på.

Tariq Alkhaled

Akademisk praktikant

  • Navn: Tariq Alkhaled
  • Alder: 37
  • Kommer fra: Syria
  • Utdannelse:
    • Bachelor i sykepleie fra Tishreen Universitet (4 år)
    • Pedagogikk fra Damaskus Universitet (1 år)
    • Master i sykepleie fra Alexandria Universitet (3 år)
    • Arabisk språkundervisning fra Damaskus Universitet (1,5 år)
    • Startet på ph.d. i sykepleie på Alexandria Universitet (1 år)
  • Akademisk praksis: Fakultet for sykepleie

Hva lærer du som praktikant på UiA?

– Jeg lærer mye om det Norske utdanningssystemet, og ser at undervisningspraksis på sykepleien er forskjellig fra Syria. I Syria består undervisningen ca 80% teori, og 20% praksis, mens i Norge er det kanskje 50% av hver. Det tror jeg er en stor fordel for studentene.

Jeg har vært med noen av faglærerne ut til studenter i praksis, og sett hvordan norske sykehus og sykehjem. Det overrasker meg at nesten alle eldre mennesker her blir satt på sykehjem i stedet for å bli tatt vare på av barna sine. Selvfølgelig forstår jeg tidsklemma, og at de fleste må arbeide fullt, men det gjorde meg trist. De eldre må ikke glemmes bort.

En annen tydelig kulturforskjell, som er forskjellen mellom student og professor. I Syria og Egypt der jeg har studert, er professoren langt over studenten i hierarkiet. Her i Norge snakker studentene til professorene med fornavn, og man er mye mer likestilt. Det syntes jeg er bra. Det tar jo ikke så mange år før en student plutselig har blitt professor selv, og de to personene er kolleger. Da er det best hvis man har behandlet hverandre med respekt hele veien.

Hvordan er kollegene dine på UiA?

– Kollegene mine er veldig hyggelige. Min første veileder på UiA var Thomas Westergren. Jeg spurte ham om alt mulig i starten, og han hjalp meg alltid. Kari Hansen Berg og Karen-Lise Scheie Knudsen har også tatt meg godt imot og gitt meg mye støtte underveis. Men det gjelder egentlig alle kollegene mine her på UiA. De er utrolig hjelpsomme, og bistår meg i alt jeg lurer på.

 Hvordan får du brukt utdannelsen din gjennom akademisk praksis?

– Jeg har lang og bred utdannelse fra Syria, og kan bidra med mye faglig. Men det er vanskelig å formidle kunnskap på norsk, særlig faglige begreper som man ikke bruker i dagligspråket. Så til tross for lang utdannelse, er det vanskelig å overføre nå i starten. Men jeg jobber for å lære meg norsk, både for å kunne bruke utdannelsen jeg har, men også for å utdanne meg videre.

Utdannelse er viktig for meg. I Syria er utdanningsnivået veldig høyt, men nå står millioner av barn uten skoletilbud. Det kommer til å bli et kjempeproblem i det Syriske samfunnet i fremtiden. Det blir et hull i den nye generasjonens utdannelse, og det hullet blir større jo lenger krigen varer. Da er det en fordel at min generasjon er høyt utdannet. Selv vil jeg gjøre ferdig min egen ph.d. her i Norge, men da må jeg først dokumentere språkkunnskapene mine ved å ta bergenstesten og TOEFL-testen.

Har du tips til andre som ønsker å være kandidat på akademisk praksis?

– Det var veldig vanskelig i starten, fordi jeg forstod lite norsk. Men nå, etter fire måneder i praksis, vil jeg absolutt anbefale det til andre. Spesielt hvis du ønsker å studere i Norge. Hvis du tar utdannelse, blir det mye lettere å få en spennende jobb, og du blir integrert i det norske samfunnet.