Min tid i akademisk praksis

Yonas

Jeg har en drøm om å studere videre. Gjennom akademisk praksis får jeg utvikle meg språklig, og bli kjent med det norske utdanningssystemet.

Yonas Tsighe Ghebrehiwet

Akademisk praktikant

• Navn: Yonas Tsighe Ghebrehiwet
  • Alder: 38
  • Kommer fra: Eritrea
  • Utdannelse: Bachelor i kjemi og matematikk fra Universitetet i Asmara
  • Akademisk praksis: Institutt for pedagogikk

Hva lærer du som praktikant på UiA?

– Jeg lærer først og fremst mye norsk, fordi jeg samarbeider med mange forskjellige mennesker. Det er viktig for meg å lære norske begreper, særlig innen kjemi og matematikk som jeg er utdannet i. Den akademiske praksisen på UiA innebærer en frihet til å involvere seg i flere fagområder, både vitenskapelig og administrativt. Det gjør at jeg får jobbe med ting jeg ikke kan fra før, noe jeg trives veldig godt med. Blant annet har jeg brukt dataprogrammet Doodle mye. Det lærte jeg av min kollega Mayann Jortveit. Jeg har også installert dataprogrammer som SPSS og NVivo på PC-er som studentene bruker.

Hvordan får du brukt utdannelsen din gjennom programmet?

Margrethe Wold på Institutt for ingeniørvitenskap har inkludert meg i undervisningen sin. Jeg traff henne ved en tilfeldighet gjennom lunsj med de ansatte i kantina, og fortalte henne om utdannelsen min. Jeg hjelper studentene i laboratorium, og med oppgaveløsing for de som ønsker det. Dagene mine er varierte, og jeg møter stadig på nye utfordringer. Jeg takker Internett for at jeg klarer å finne ut av mye selv.

Hvordan er kollegene dine på UiA?

– Lederen min på akademisk praksis er Inger Marie Dalehefte. Vi samarbeider godt sammen, og jeg lærer mye av henne. De ansatte på institutt for Pedagogikk er også veldig inkluderende og gjestfrie. Den første dagen ble jeg kjent med Åse Haraldstad på Institutt for pedagogikk, som introduserte meg for studentene sine. Vi spiste lunsj sammen i personalkantina, slik at jeg fikk hilst på andre ansatte, og øvet meg på å snakke norsk med dem. Etter noen uker startet jeg også på norskkurs på PULS i Grimstad.

Har du tips til andre som ønsker å være kandidat på akademisk praksis?

UiA er det beste stedet å være dersom man drømmer om å studere videre. Man lærer seg hvordan utdanningssystemet i Norge fungerer, i til å lære norske ord og begreper. Man blir kjent med mange mennesker som hjelper deg på vei.