Lokale retningslinjer for skikkethet

Vedtatt av skikkethetsnemda 08.02.17.

Informasjon til studenter og universitetets ansatte 

  • Forskrift om skikkethetsvurdering og interne rutiner skal omtales i fag-/programplan eller studieplaner som omfattes av ordningen. Vurderingskriteriene bør inngå i planverket.
  • UiA har plikt til å gi tilstrekkelig og relevant informasjon om studienes innhold, herunder om at studenter vil bli skikkethetsvurderte. 
  • Ved studiestart og i løpet av første semester skal UiA sørge for at alle studentene får informasjon om reglene om skikkethet etter universitets- og høyskoleloven og forskrift om skikkethetsvurdering.
  • Opptaksbrevet og utdanningsplanen skal inneholde informasjon om skikkethetsvurderingen.

Løpende skikkethetsvurdering

Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av en students faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer, helse- eller sosialpersonell. Den enkelte students skikkethet skal vurderes løpende både i den teoretiske og den praktiske delen av studiet. Dette innebærer at vitenskapelig ansatte, lærere, praksisledere, veiledere, administrativt ansatte og andre som har med studenten i utdanningssituasjonen å gjøre, har et ansvar for å følge med og foreta løpende vurderinger.

Særskilt skikkethetsvurdering

Særskilt skikkethetsvurdering begynner som regel med at en innlevert tvilsmelding blir behandlet av institusjonsansvarlig for skikkethetsvurdering, jf. §§ 9 og 10. Institusjonsansvarlig for skikkethetsvurdering utreder saken og har ansvar for at det eventuelt utarbeides et utvidet veiledningsopplegg. Hvis utvidet veiledning ikke anses å være egnet til å hjelpe studenten, eller gjennomført utvidet veiledning ikke har medført den nødvendige endring og utvikling hos studenten, går saken til behandling i skikkethetsnemnda.

Vitenskapelig ansatte, praksislærere, administrativt ansatte, veiledere, medstudenter og andre som har med studenten i utdanningssituasjonen å gjøre, har et ansvar for å sende tvilsmelding ved bekymring om en student er skikket.

Melderutiner

  • Tvilsmelding skal gå direkte til institusjonsansvarlig
  • Tvilsmelding kan som hovedregel ikke være anonym i forhold til institusjonsansvarlig, skikkethetsnemnda, klagenemda eller den studenten det er reist tvil om. 

Vurderings- og oppfølgingssamtaler

  • Fra universitetet kan det møte inntil tre personer, der institusjonsansvarlig/stedfortreder og referent alltid møter. Representanten fra fakultetet/LU bør ha en ledende eller koordinerende funksjon og ha nær kjennskap til studiet det gjelder.
  • Studenten oppfordres til å ta med seg en talsperson i møte, f.eks. tillitsvalgt eller medstudent. 
Publisert 10. mai 2024 - Sist endret 24. juni 2024