Animasjon av film med egne figurer i modelleringsleire er en av postene på programmet

Lærerstudenter «tjuvstarter» semesteret på sommerskole i Undervisningsverkstedet

Torsdag og fredag i uka før studiestart er lærerstudenter samlet i Undervisningsverkstedet på UiAs campus i Kristiansand for å jobbe med digitale verktøy de kan bruke i barnehage og skole.

Det er fullt program begge dager. Deltakerne, som går på grunnskolelærerutdanningene og PPU, skal blant annet laget animasjonsfilm og podcast. De skal også jobbe med koding, interaktive skjermer og VR, før de avslutter med spillet Minecraft. For noen av deltakerne er sommerskolen deres første møte med UiA og lærerutdanningen de skal starte på til mandag.

– Sommerskoleideen er inspirert av studentmedarbeiderkolleger på Digitalt Didaktisk Verksted (DDV) ved Universitetet i Stavanger, sier studentmedarbeider Camilla Walla som er «primus motor» bak årets sommerskole i Undervisningsverkstedet.

Portrettbilde Camilla Walla

Camilla Walla er primus motor for Undervisningsverkstedets første sommerskole.

Sammen med fire andre studentmedarbeidere har hun organisert dagene og alle fem bidrar med workshops. I løpet av workshopene skal deltakerne lage egne produkter, samt dele det de har lagd og reflektere over hvordan de ulike verktøyene kan brukes sammen med barn og elever.

– Vi har lyst til å gi studentene en litt annerledes og kreativ start på semesteret, og ikke minst gi dem muligheten til å jobbe med forskjellige verktøy som de etter hvert kan bruke sammen med barn og elever i praksisperiodene og når de kommer ut i jobb. Det er så viktig at lærerstudentene får mulighetene til å utvikle slike ferdigheter her på universitetet, fortsetter Camilla.

Portrettbilde Lillian Ringøen

Student på GLU 5-10 og deltaker, Lillian Ringøen (bildet), er enig. Hun har meldt seg på for å være oppdatert på digitale verktøy hun kan bruke som lærer i fagene engelsk, matte og samfunnsfag.

– Og så var det et utrolig gøy tilbud nå før studiestart!

Halvveis inn i dag to er hun godt fornøyd med utbyttet.

– Det har vært veldig bra! Jeg har fått masse nye ressurser som jeg ikke har brukt før. For en luksus for oss at vi har tilgang til dette rommet.

Hun er opptatt av hvilke fordeler digitale verktøy kan gi i skolen.

– Det gir oss større mulighet til å møte elevene der de er. Vi kan variere og tilpasse undervisningen. Og ikke minst, så er det gøy for både elevene og meg som lærer.

Workshop UV sommerskole

Håkon Øverland Vikse er en av studentmedarbeiderne som deltar som veileder på sommerskolen.

Workshopene på sommerskolen er tilpasset de ulike utdanningene og passer for alle studenter på barnehagelærerutdanning, grunnskolelærerutdanningene, lektorutdanning og PPU. Innholdet og oppgavene kan også tilpasses til ulike fag.

– Vi håper å kunne gjøre sommerskolen til en tradisjon. Det er en veldig inspirerende måte å starte et nytt studieår på. Både for studentene og for oss som jobber i Undervisningsverkstedet, sier Kjerstin B. Danielsen, leder for Undervisningsverkstedet.

Modell av kirke av modelleringsleire

Undervisningsverkstedet er mer enn bare digitale verktøy. Egenprodusert modell til bruk i animasjonsfilm.

Tekst og foto: Undervisningsverkstedet