Stillbilde av den gale læreren

Kommer dere dere ut på 30 minutter?

En gal lærer fanger studenter inne i Undervisningsverkstedet og nå gjelder det å komme seg ut. Som en del av regjeringens koronatiltakspakke inviterer fire lærerstudenter til "Escape Room" i september. Nå er det på tide å ta campus tilbake!

Etter altfor lang tid med stille ganger, hjemmestudier og digitale samtaler, kan vi endelig være på samme sted til samme tid. For å markere at vi (forhåpentligvis) ser slutten av den heldigitale tilværelsen inviteres det til oppgaveløsing og logisk tenking i Undervisningsverkstedet. Studentene er fanget i Undervisningsverkstedet og rundt om finnes det ulike oppgaver som fører dem nærmere friheten. Samtidig teller klokken sakte, men sikkert ned fra 30 minutter og den gale læreren kommer nærmere og nærmere…

Morsomt, lærerikt og sosialt

– Etter en lang og kjedelig koronahverdag hadde vi lyst til å gjøre noe morsomt, lærerikt og sosialt for studentene, sier Martin Madsø, som er en av fire lærerstudenter som har fått i oppgave å arrangere en alternativ læringsarena for lærerstudentene ved UiA.

Tilbudet har kommet som et resultat av den ekstraordinære tildelingen UiA fikk fra regjeringen tidligere i år for å gjennomføre aktiviteter og faglig oppfølging av medstudenter for å fremme læringsutbytte, læringsmiljø og studieprogresjon.

– De digitale og analoge verktøyene som finnes i Undervisningsverkstedet ga oss utrolig mange muligheter, og da vi kom på idéen om å arrangere escape room åpnet det seg bare enda flere muligheter, fortsetter Håkon Øverland Vikse.

Presentasjonsbilde av de fire studentene som står bak Escape Room i Undervisningsverkstedet

Martin Madsø, Ole Kristian Djupesland Visland, Trine Boije og Håkon Øverland Vikse står bak det aller første "Escape Room"-konseptet i Undervisningsverkstedet.

Skape engasjement

Trine Boije forteller at de også ønsker å skape engasjement rundt Undervisningsverkstedet:

– Vi ønsker å vise hvilke muligheter som ligger i de digitale verktøyene som finnes her.

Nå håper de at så mange som mulig vil melde seg på og bli med på en gøy og, ikke minst, lærerik opplevelse.

– Ta med vennegjengen, kollokviegruppa, faddergruppa, eller kanskje noen du ikke kjenner så godt enda, avslutter Ole Kristian Djupesland Visland, før han legger til: Kanskje det til og med er dere som vinner premien.

Følg med på Undervisningsverkstedet på Facebook for informasjon om ledige datoer og klokkeslett, samt påmelding. Dere kan være mellom to og syv personer på gruppen.

Escape Room gjennomføres på følgende tidspunkt:

• Tirsdag 21. september klokka 16.00-19.00
  • Torsdag 23. september klokka 16.00-19.00