Gå til hovedinnhold
0
Jump to main content

Digitale lesesaler for masterstudenter

Masterstudentene på lærerutdanningene ved UiA møtes på digitale lesesaler for å hjelpe og motivere hverandre i en tid hvor fysiske møter er umulig. 

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Masterstudentene på lærerutdanningene møtes på en digital lesesal via Zoom for felles skriveøkter og sosiale pauser.
Masterstudentene på lærerutdanningene møtes på en digital lesesal via Zoom for felles skriveøkter og sosiale pauser.

Skriving av masteroppgaver er krevende og for mange et ensomt arbeid. Avdeling for lærerutdanning har derfor opprettet et eget team i Teams for masterstudentene på lektor, grunnskolelærerutdanning og barnehagekunnskap. Her deler studentene litteratur, ideer og praktisk informasjon.

De fem studentene Jon Stener Wold, Trine Wåland, Catarina Israelsson, Petter Ruenes Jensen og Celine Aas er engasjert for å aktivisere og motivere medstudenter sine i teamet slik at flest mulig skal komme i mål med innlevering denne våren. 

Godt å treffe medstudenter

Studentene er alle enige om at det er nyttig å benytte seg av digitale plattformer for å treffes i sosiale og faglige fellesskap.

– Det er godt å kunne treffe medstudenter og venner. I tillegg er det en trygghet i å høre at man ikke er alene i situasjonen, både med tanke på masterrelatert stress, og ikke minst karantenetiden med minimal menneskelig kontakt for mange, sier Stener Wold.

Ifølge studentene er det viktig med felles plattformer som gjør det enkelt for studentene å komme i kontakt med hverandre.

– Det er nyttig fordi det samler all kommunikasjon på ett sted, noe som gjør det lettere å holde seg oppdatert, sier Ruenes Jensen 

– Her kan vi chatte, videosamtale, diskutere og dele fagstoff på ett og samme sted, forteller han.  

– Det å samles for å jobbe med oppgaven eller å ha det sosialt i en utfordrende tid gjør også at vi føler et slags samhold, sier Israelsson.

I følge Wåland er målet med den felles plattformen at studentene ikke skal sitte alene og føle på frustrasjoner i forbindelse med masteroppgaven.

– Det gir en trygghet at vi føler oss som en del av en større gruppe hvor vi alle er i samme båt. 

Ruenes Jensen forteller at han og de andre studentene er opptatt av å skape et godt miljø der alle får goder av å delta.

– Ved å utveksle erfaringer, tanker og innspill, blir vi alle klokere. I teamet har har fokus på lavterskel, og vil tilby mange ulike måter for studentene å delta på i samråd med studentgruppen, sier han. 

I de digitale skriveøktene er det satt av tid for både arbeid med oppgavene og sosial prat over en kaffepause.

I de digitale skriveøktene er det satt av tid for både arbeid med oppgavene og sosial prat over en kaffepause.

Felles skriveøkter

Et av tiltakene de fem studentene har satt i gang er felles skriveøkter i det digitale verktøyet Zoom. Medstudentene blir daglig invitert inn i øktene hvor metoden "Shut up and write" (SUAW) praktiseres. Metoden går ut på å ha en rutine for dagen med felles effektiv arbeidstid og hyggelige pauser imellom.

– Vi har felles skriveøkter i Zoom for å være sosiale og for å «pushe» hverandre til å gi en innsats i denne rare perioden, forteller Aas. 

– Det er lettere å arbeide i 45 minutter når de andre studentene gjør det samme. Samtidig er pausene veldig hyggelige og gir en liten ekstra boost!

Israelsson synes også det hyggelig å kunne snakke med studenter det er lenge siden hun har sett.

– Underveis oppdaterer vi hverandre på hva vi har gjort og om planene videre, det er veldig motiverende, sier hun. 

– Felles skriveøkter og deling gir motivasjon, og ikke minst bidrar det til at vi kan være sosiale med studenter vi normalt møter ofte, forteller Wåland. 

«Shut up, and Write!» (SUAW)  

Gruppeaktivitet i for eksempel Zoom, Skype eller Teams: Del dere opp i grupper og gi én person oppgaven med å styre tiden. Effektiv arbeidstid i 45 minutter, der alle muter mikrofonene sine og jobber individuelt. Når tiden er ute og tidssjefen gir beskjed, er det felles pause i 10-15 minutter. Gjenta så mange ganger man ønsker, og planlegg gjerne faste tidspunkt for møtene, slik at det kreves lite for å «logge på» igjen.

Oppfordrer alle til å delta

Studentene oppfordrer alle medstudentene sine på lærerutdanningene som skriver masteroppgaver til å prøve ut og delta på de digitale skriveøktene.

De daglige øktene følger den akademiske timeplanen og medstudentene får invitasjon til å delta både på e-post og i Teams.

– Det er inspirerende å høre hva de andre jobber med og hva planen deres for dagen er. Du kan også velge om du vil være med hele dagen eller om du vil logge inn for å snakke litt i pausene, sier Aas.

Ifølge Stener Wold har de digitale møtene en viktig effekt utover det rent faglige.

 – Deltagelse på møtene kan bidra med å hjelpe oss inn i rutiner, blant annet med å komme seg opp av sengen om morgenen og å få satt seg ned og kommet i gang med dagens arbeidsøkt, sier han. 

Studentene sier de har fått tilbakemeldinger fra medstudentene om at dette er et godt tiltak.  

– Det er populært nok til at en annen student på kullet tok initiativ til å invitere til en felles digital frokost, før arbeidsøkten fortsatte fra klokken 09.00, forteller Stener Wold.  

Wåland oppfordrer alle masterstudentene sine til å prøve ut og delta på digitale skriveøkter.

– Sjekk ut om det er noe for deg. Det er gøy, motiverende og ikke minst sosialt, sier hun.

Tips for en god «master-korona-hverdag»

Den siste uken har ansatte ved Avdeling for lærerutdanning snakket med alle masterstudentene på utdanningene. I samtalene kommer det frem at situasjonen gjør at en del av dem synes det er vanskelig å lage gode rutiner for det videre arbeidet med oppgavene.

– Mitt beste tips er å ha fast arbeidstid der du aktivt jobber med oppgaven, sier Israelsson.

Hun påpeker at det også veldig lurt med pauser.

– Prøv å komme deg ut for å få litt frisk luft og klarne tankene. Det hjelper for meg, forteller hun.  

Ruenes Jensen oppfordrer også medstudentene sine til å gå tur. 

– Du skal selvfølgelig følge gjeldende retningslinjer fra myndighetene, men en gåtur og fysisk bevegelse kan gjøre underverker, selv om det ikke alltid frister. Husk å le, ikke glem å lag rom for og ha det moro selv om det er en annerledes hverdag. Hold deg sosialisert med venner, medstudenter og familie gjennom videochat. Når dette er på plass så har du gode forutsetninger for å lykkes i oppgaveskrivingen.

Ifølge Aas er det lurt å jobbe med masteroppgaven på dagen slik at du kan ta deg fri på kvelden.

– Delta i de åpne digitale skriveøktene på dagen og hold av ettermiddagene og kveldene til hvile og fri. Ta for eksempel en digital fredagstaco, vinkveld, eller spillkveld over video, sier Stener Wold.  

Både Aas og Wåland oppfordrer også alle til å ta kontakt med medstudenter og veileder.

– Vær åpen og ærlig med medstudenter og veileder om hvordan det går og bruk hverandres kompetanse og tips. Sammen skal vi gjøre hverandre gode og fullføre med stil, avslutter Wåland entusiastisk.