Mandat for studieutvalget ved Fakultet for teknologi og realfag

Vedtatt i Fakultetsstyret for Fakultet for teknologi og realfag 3. juni 2019.

Utvalget skal ha et særskilt ansvar for oppfølging av universitetets kvalitetssystem og studiekvaliteten på fakultetet.

1. Utvalget skal:

  • Akkreditere og reakkreditere frittstående emner og eksternt finansierte studietilbud til og med 30 studiepoeng
  • Behandle rapport fra periodisk programevaluering, tilsvar og vurdere om kriteriene er oppfylt og reakkreditering kan anbefales
  • Behandle
    • Universitetets utdanningsmelding
    • Fakultetets kvalitetsrapport om utdanning
    • Programevalueringer på fakultetet
    • Studiumrapporter på fakultet
  • Behandle felles retningslinjer og andre utfyllende regler knyttet til arbeid med studiekvalitet på fakultetet (f.eks retningslinjer for masteroppgaver, bacheloroppgaver, progresjonskrav i studier etc.)
  • Oppnevne medlemmer til studieråd
  • Fastsette eventuelle tilleggsoppgaver til studierådene utover det som er fastsatt i funksjonsbeskrivelsen vedtatt av Studieutvalget.
  • Behandle andre studiesaker etter delegasjon fra fakultetsstyret

2. Utvalget skal uttale seg til fakultetsstyret i følgende saker:

  • Etablering av nye studier og emner
  • Vesentlige endringer i studieplaner, herunder endring av navn på studieprogrammet
  • Fakultetets kvalitetsrapport om utdanning
  • Universitetets årlige utdanningsmelding
  • Andre saker vedrørende utdanning og studiekvalitet

3. Utvalget skal også

  • Være et koordinerende organ mellom fakultetets institutter og mellom fakultetet og universitetet sentralt i saker som gjelder utdanning og studiekvalitet
  • Ha jevnlige dialogmøter med instituttledere, studieprogramledere og fellesadministrasjonen
  • Ta initiativ til at sentrale utdanningsspørsmål diskuteres på fakultetet
  • Ta opp forhold som gjelder ulike aspekter ved studentenes fysiske, psykososiale, organisatoriske, digitale og pedagogiske læringsmiljø
  • Holde seg orientert om saker som behandles i universitetets utdanningsutvalg og MNT-rådet nasjonalt
  • Holde seg orientert om nasjonale undersøkelser og evalueringer (f.eks Studiebarometeret, karakterundersøkelser mm), og vurdere videre oppfølging av disse 

4. Sammensetning og funksjonstid

Utvalget består av:

  • Visedekan for utdanning (leder).
  • 4 ansatte i undervisnings- og forskerstilling med varamedlemmer oppnevnt av fakultetsstyret etter forslag fra instituttlederne.
  • 1 ansatt i teknisk-administrativ stilling med varamedlem oppnevnt av fakultetsstyret etter forslag fra fakultetsdirektøren.
  • 2 studenter med varamedlemmer oppnevnt av fakultetsstyret etter forslag fra Studentorganisasjonen. 

Ved stemmelikhet har leder for utvalget dobbeltstemme.

Leder og representanter for ansatte ved UiA oppnevnes for fire år. Alle institutter skal være representert i utvalget.

Studentrepresentanter oppnevnes for ett år.

Varamedlemmer for leder og for ansatt i teknisk-administrativ stilling og vitenskapelige stillinger er personlige. Varamedlemmer for studentrepresentanter er ikke personlige. Varamedlem for leder utpekes av dekan.

Koordinator for studieadministrasjonen er sekretær for utvalget.

Publisert 10. mai 2024 - Sist endret 10. mai 2024