English version of this page

Mandat for studieprogramleder/ph.d.-programleder

Vedtatt av universitetetsstyret 07.03.2018 med endring i Universitetets utdanningsutvalg 03.11.2020.

Studieprogramleder/ph.d.-programleder er leder for ett eller flere studietilbud. Studieprogramleder/ph.d.-programleder utfører sine oppgaver i samarbeid med instituttleder, emneansvarlige og øvrige faglærere, studenter og teknisk-administrativt ansatte.

Definisjoner

Studieprogram: En studieenhet som består av en samling emner med totalt læringsutbytte og som tilbys studenter å søke på og tas opp til, dvs. bachelor-, master- og ph.d.-program samt års- og halvårsstudier

Studietilbud: Fellesbenevnelse for studieprogram og emner

Student: Studenter på bachelor- og masternivå og ph.d.-kandidater

Fakultetsstyret kan delegere oppgaver fra ph.d.-programleder til en ph.d.-spesialiseringsleder.

Studieprogramleder/ph.d-programleder har følgende ansvar og oppgaver

1. Lede utviklingen av studietilbudets faglige innhold, profil og relevans ved å:

a) lede arbeidet med programdesign som sikrer god sammenheng mellom studieprogrammets læringsutbyttebeskrivelse, undervisnings-, lærings-  og vurderingsformer, og gir progresjon i studieløpet.
Ph.d.-programleder skal sikre god sammenheng mellom opplæringsdelen og avhandlingsdelen.
b) bidra til at studietilbudet oppfyller krav i nasjonalt og lokalt regelverk
c) bidra i arbeidet med internasjonalisering ute og hjemme, herunder sikre at det legges til rette for studentutveksling/utenlandsopphold i studieprogram som fører fram til en grad
d) ta initiativ til at studietilbudet utnytter muligheter for finansiering av utviklingstiltak i studier og emner gjennom lokale, nasjonale og internasjonale ordninger
e) bidra i samarbeidet med samfunns- og arbeidsliv, herunder være pådriver for samarbeid om praksis eller annen studenttilknytning
f) bidra til god sammenheng mellom utdanning og forskning

2. Bidra til at studieprogrammet har studentaktive og varierte undervisnings-, lærings- og vurderingsformer som sikrer at studiets læringsutbytte oppnås, ved å:

a) stimulere til at undervisnings-, lærings- og vurderingsformene er forskningsbaserte
b) være pådriver for å ta i bruk digitale verktøy i undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
c) være pådriver for kvalitet i faglig veiledning
d) stimulere til at studentene tar en aktiv rolle i læringsprosessen

3. Lede kvalitetsarbeidet i studietilbudet i henhold til universitetets kvalitetssystem blant annet ved å:

a) lede faglærermøter
b) lede studieråd/ph.d.-programråd
c) samarbeide med studenttillitsvalgte
d) utarbeide årlig studiumrapport og bidra til at denne følges opp
e) gjennomføre periodisk programevaluering
f) melde eventuelle kvalitetsavvik til instituttleder eller dekan

4. Være pådriver for et godt læringsmiljø blant annet ved å:

a) sikre at studentene får en god faglig og sosial introduksjon til studieprogrammet og emnene, som grunnlag for oppnåelse av læringsutbyttet
b) stimulere til at studentene inkluderes i det akademiske fellesskapet og i forskningsprosjekter
c) bidra til at ph.d.-kandidater knyttes til en forskningsgruppe og at disse får nødvendig oppfølging og god faglig utvikling
d) bidra til godt samarbeid med studenter og studenttillitsvalgte
e) bidra i forebyggende arbeid mot mobbing og trakassering i samarbeid med studenttillitsvalgte, og sørge for at bekymringsmeldinger blir viderebragt til instituttleder eller administrasjonen

5. Andre oppgaver

a) gi innspill til instituttleder om behov for personalressurser i studieprogrammet
b) koordinere semesterplanlegging
c) andre studierelaterte oppgaver delegert fra fakultetsledelsen og instituttleder

6. Kompetansekrav

Studieprogramleder/ph.d.-programleder skal være ansatt i hovedstilling ved UiA og oppfylle følgende kompetansekrav:

  • bachelornivå: universitetslektor
  • masternivå: førstekompetanse
  • ph.d.-nivå: professorkompetanse

Det kan i særlige tilfeller gjøres unntak fra kravet om kompetanse for en nærmere angitt periode. Unntaket skal begrunnes skriftlig og godkjennes av dekan.

Publisert 10. mai 2024 - Sist endret 10. mai 2024