Mandat for Læringsmiljøutvalget

Fastsatt av universitetsstyret 15.05.2019. Redaksjonelle endringer foretatt 25.10.2022 på bakgrunn av endringer etter ORG-19.

Universitetets læringsmiljøutvalg er styrets rådgivende utvalg i saker som gjelder læringsmiljøet. Utvalget skal være en pådriver i læringsmiljøspørsmål, og bidra til diskusjon omkring denne tematikken på ulike nivå i organisasjonen.

1. Læringsmiljøutvalget (LMU) ved Universitetet i Agder sorterer direkte under universitetsstyret og skal bidra til at læringsmiljøet for studentene blir tilrettelagt på best mulig måte, jf. bestemmelsene om læringsmiljø i lov om universiteter og høyskoler § 4-3.

2. Med læringsmiljø forstås

  • fysisk læringsmiljø
  • psykososialt læringsmiljø
  • organisatorisk læringsmiljø
  • pedagogisk læringsmiljø
  • digitalt læringsmiljø

Læringsmiljøutvalget skal se til at studiesituasjonen blir tilrettelagt i henhold til gjeldende regelverk. LMU skal holdes orientert om og selv kunne ta initiativ til innsamling av relevante data som angår studentenes læringsmiljø. Det skal legges vekt på at LMU blir informert tidlig i pågående prosesser, og avdelingene og fakultetene skal aktivt søke LMUs syn og medvirkning.

3. LMU skal i henhold til lovens § 4-3 holdes orientert om klager som institusjonen mottar fra studenter vedrørende læringsmiljøet, og LMU kan gi uttalelser om slike forhold til universitetsstyret. LMU skal også gjøres kjent med eventuelle pålegg og enkeltvedtak som Arbeidstilsynet treffer med hensyn til institusjonens læringsmiljø.

4. LMU skal utarbeide et formålstjenlig rapporteringssystem som sikrer jevnlig rapportering fra alle relevante instanser og aktører ved institusjonen som utfører arbeid som er av betydning for det helhetlige læringsmiljøet. Rapporteringen skal danne grunnlag for en systematisering av LMUs arbeid som kan inngå i UiAs kvalitetssystem.

5. LMU skal være høringsinstans i saker som angår det helhetlige læringsmiljøet ved institusjonen.

6. For å sikre et fullt forsvarlig læringsmiljø ved Universitetet i Agder, skal LMU ha dialog med universitetets utdanningsutvalg i saker som berører begge utvalgene.

7. LMU skal årlig rapportere om sitt arbeid til universitetsstyret. I rapporten kan det inngå en handlingsplan som viser utvalgets forslag til tiltak for bedring av læringsmiljøet ved institusjonen.

Utvalgets oppnevning og sammensetning

Læringsmiljøutvalget oppnevnes for fire år av gangen, likevel slik at studentrepresentantene oppnevnes for ett år (studieår). Utvalget har følgende sammensetning:

  • Viserektor for utdanning
  • Avdelingsdirektør/seksjonsleder, Utdanningsavdelingen
  • Avdelingsdirektør, Økonomi- og campusavdelingen
  • 1 dekan
  • 1 instituttleder
  • 1 studieleder eller studieprogramleder
  • 6 studenter

Utvalget oppnevnes av rektor. Det skal oppnevnes personlige varamedlemmer for de ansattes representanter. For studentrepresentanter oppnevnes like mange varamedlemmer som faste medlemmer. Studentrepresentantene og deres varamedlemmer oppnevnes etter innstilling fra Studentparlamentet.

Utvalget velger etter lovens § 4-3 hvert år leder vekselvis blant de ansattes og studentenes representanter. Studentsamskipnaden i Agder, Universitetsbiblioteket, IT-avdelingen, Personal- og organisasjonsavdelingen, Tilretteleggingskontoret for studenter med funksjonsnedsettelser og Senter for læring og undervisning har fast observatørstatus med talerett. Utvalget kan selv oppnevne andre faste observatører til utvalget, og kan kalle inn personer med relevant kompetanse til enkeltsaker.

Administrasjon

Utdanningsavdelingen er sekretariat for utvalget, og skal, etter samråd med utvalgets leder, forberede og gi tilråding i de saker som legges fram for utvalget.

Publisert 10. mai 2024 - Sist endret 10. mai 2024