Funksjonsbeskrivelse for fagkoordinator i glu

Vedtatt at Styret for lærerutdanningene 02.05.2018.

I henhold til kvalitetssystemet og instruks for instituttleder, skal instituttleder utpeke fagkoordinatorer som, i samarbeid med studieleder, bidrar til utvikling av grunnskolelærerutdanningene.    

Fagkoordinator skal:

1. Bidra til utviklingen av studieprogrammene ved å:

a) delta i programgruppen for grunnskolelærerutdanningene
b) være et bindeledd mellom Avdeling for lærerutdanning, praksisfeltet og fagmiljøet fagkoordinator representerer.
c) være pådriver for kvalitet i faglig innhold, profil og relevans i det aktuelle faget
d) bidra i arbeidet med internasjonalisering ute og hjemme 

2. Bidra til at faget har studentaktive og varierte undervisnings-, lærings- og vurderingsformer som sikrer at læringsutbyttet oppnås, ved å:

a) stimulere til at undervisnings-, lærings- og vurderingsformene er profesjonsrettet og forskningsbasert
b) være pådriver for å ta i bruk digitale verktøy i undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
c) være pådriver for kvalitet i faglig veiledning
d) stimulere til at studentene tar en aktiv rolle i læringsprosessen 

3. Bidra i kvalitetsarbeidet i faget i henhold til universitetets kvalitetssystem blant annet ved å:

a) lede faglærermøter
b) bidra til at resultatene av kvalitetsarbeidet følges opp i fagmiljøet og/eller programgruppen
c) melde eventuelle kvalitetsavvik til instituttleder 

4. Være pådriver for et godt læringsmiljø ved å:

a) sikre at studentene får en god faglig introduksjon, som grunnlag for oppnåelse av læringsutbyttet
b) stimulere til at studentene inkluderes i det akademiske fellesskapet og i forskningsprosjekter
c) være pådriver for et inkluderende læringsfellesskap blant annet ved å:

  • bidra i forebyggende arbeid mot mobbing og trakassering
  • sørge for at bekymringsmeldinger blir bragt videre til studieleder, instituttleder eller administrasjonen

5. Andre oppgaver

Gi innspill til instituttleder om behov for personalressurser i faget.

Publisert 10. mai 2024 - Sist endret 10. mai 2024