English version of this page

UiAs campus blir Miljøfyrtårn-sertifiserte

– En gledelig milepæl for universitetet, sier økonomi- og campusdirektør Kjetil Hellang.

Bildet viser Kjetil Hellang som holder opp et skilt med Miljøfyrtårn-sertifiseringen.

Økonomi- og campusdirektør Kjetil Hellang presenterte sertifiseringen under et ansattmøte på Campus Kristiansand 8. august.

Av Magnus Nødland Skogedal
Publisert 8. aug. 2024 - Sist endret 9. aug. 2024

UiAs campus i Kristiansand og Grimstad er nå sertifisert gjennom Stiftelsen Miljøfyrtårn. Sertifiseringen stiller krav til miljøkartlegging og bærekraftstiltak.

– Dette er en gledelig milepæl for universitetet. Vi har jobbet for å forbedre hvordan vi jobber med bærekraft, og denne sertifiseringen gir oss et godt rammeverk til å fortsette, sier Hellang.

Les mer om Stiftelsen Miljøfyrtårn ved å følge denne lenken.

Studentorganisasjonen i Agder (STA) har vært en pådriver for universitets arbeid med klima- og miljøtiltak. De er glade for arbeidet UiA har gjort, og skal fortsette med.

– Dette kan alle studenter ved UiA være stolte av. De har ønsket at universitetet tar konkrete grep for miljøet. Universitetet har tatt studentene på alvor når de nå får denne sertifiseringen, sier STA-leder Magnus Ellefsen Moe.

Bildet viser Miljøfyrtårn-sertifiseringen.
Sertifiseringen vil bli hengt opp ved begge campus.

– Nye perspektiver

Stiftelsen Miljøfyrtårn ble etablert i 2003, og det er arbeidslivorganisasjoner som VIRKE, LO, NHO, KS og Innovasjon Norge som står bak, samt noen fylkeskommuner og kommuner. Stiftelsen hjelper bedrifter og organisasjoner til å forbedre områder som arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport.

– Det har vært en interessant prosess å være med på sertifiseringen. Det har gitt oss nye perspektiver på driften vår, og vi har fått konkrete områder vi kan jobbe med for å bli bedre, sier miljørådgiver Katharina Reionn Bjørnestøl.

Ny runde om tre år

Begge campusene og alle fakultetsbygg samt avdeling for lærerutdanning er nå sertifisert. Dette ble gjort for at hele universitetet skal ta mer eierskap til arbeidet.

– Nå har vi satt oss konkrete mål, som vi skal oppnå for å bli re-sertifiserte om tre år. I tillegg har vi ett årlig møte med sertifisør, og årlig innrapportering. Det gir oss en ekstern pådriver som holder et øye med oss, sier Bjørnestøl.