UiA starter fleksibel ingeniørutdanning

Ønsker du å bli ingeniør, men mangler matematikk og fysikk? Nå starter UiA oppgraderingskurs i matte og fysikk som gjør deg i stand til å begynne på bygg-ingeniørstudier neste høst.

arbeidstøy, studenter på byggingeniør i aksjon

(Illustrasjonsfoto: Damares Stenbakk/UiA)

Foto: UiA
Av Arne Martin Larsen
Publisert 24. juni 2024 - Sist endret 25. juni 2024

Neste høst åpner Universitetet i Agder for å ta ingeniørstudier på en ny og fleksibel måte.  Undervisningen gjøres digitalt, og de studentene som er i arbeid kan fortsette med det. De kan også fortsette å bo på hjemstedet.

Søkere med fagbrev, teknisk fagskole eller generell studiekompetanse trenger to oppgraderingskurs i matematikk (tilsvarende R1 og R2) og ett fysikk-kurs (tilsvarende Fy1).

- Disse oppgraderingskursene er også digitale. Det er forhåndsinnspilte videoer som forklarer matte og fysikk og digitale deltester som du må bestå for å komme videre, sier dosent i matematikk, Morten Brekke, som lager kursene.

Det er ingen begrensinger på hvor i landet man bor som student, men er du fra Lister- eller Dalane-området får du drahjelp fra regionen. Studiesenteret Lister kompetanse i Lyngdal og Dalane Utdanningssenter i Egersund ansetter realfagslærere som vil være til hjelp for studentene ved studiesenteret i Lyngdal og i Egersund. Der kan også studenter fra andre deler av Agder og landet komme for å få veiledning.

- Her kan studentene møtes og jobbe sammen gjennom oppgaver og lære av hverandre. Vi ønsker å hjelpe studentene gjennom studiet og stiller opp etter behov, sier Hilde Strømme, leder for Lister kompetanse.

Forberedende kurs starter i 2024

Til nå har om lag 20 studenter søkt om plass. Du kan søke helt fram til 22. august for å få plass på de forberedende kursene.

Høsten 2025 starter selve bygg-ingeniørutdanningen. Finansieringen er et spleiselag mellom UiA og Sørlandet kompetansefond. UiA-styret har bevilget 2,9 millioner, mens 2,6 millioner kommer fra Kompetansefondet.

Alle initiativtagerne står sammen og smiler.
Tone Tunheim og Gudrun Ellingsen fra Dalane Utdanningssenter, Rein Terje Torstensen fra UiA, Hilde Strømme, Peder Arnesen og Malin Stokkeland fra Lister Kompetanse.

- Lister kompetanse og Dalane Utdanningssenter bidrar med rekruttering, tilrettelegging og oppfølging av studenter, samt kontakt med det lokale næringslivet som har bruk for ny kompetanse, sier Strømme.

- Denne nye måten å ta ingeniørutdanning på møter fremtidens behov og vil gi gode kandidater med både praktisk og teoretisk kompetanse. De vil være aktuelle for arbeidsplasser over hele landet, sier Hilde Inntjore, viserektor for utdanning ved UiA.

For mer info:

Bilde av Rein Terje Thorstensen