English version of this page

UiA skal være studentenes universitet

Universitetsstyret har vedtatt seks strategiske mål frem mot 2028.

Studenter ved Campus Grimstad
Av Øivind Dagsvik Eskedal, kommunikasjonsdirektør
Publisert 19. juni 2024 - Sist endret 20. juni 2024

UniversitetsstyretStyret var samlet på Campus Kristiansand til semesterets siste møte. De hadde styreperiodens kanskje viktigste sak på sakskartet; UiAs overordnede strategi for de neste fire årene.

Etter en høringsrunde i og utenfor UiA, samt diskusjon i forrige styremøte, la universitetsdirektøren frem et omarbeidet forslag til styrebehandling. Det nye forslaget er utarbeidet og diskutert i samarbeid mellom rektoratet, dekaner og direktørene i fellestjenestene.

Etter å ha brukt god tid på diskusjoner og endringsforslag, er nå en ny strategi vedtatt.

Visjonen for UiA forblir «Samskaping for fremtidens kunnskap». De seks hovedmålene er:

1. UiA skal være studentenes universitet
  2. UiA skal ha relevante, robuste og attraktive studietilbud
  3. UiA skal øke kvaliteten i forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid
  4. UiA skal gå foran i effektiv, bærekraftig og ansvarlig bruk av ny teknologi og nye arbeidsmåter
  5. UiA skal bli sterkere på samfunnsnyttig nyskaping og entreprenørskap
  6. UiA skal ta en tydeligere nasjonal posisjon

Under hvert mål er det konkretisert hva UiA skal vektlegge for å nå målene. For eksempel skal UiA under målet om å være studentenes universitet:

• styrke studentdemokratiet, legge til rette for meningsbrytning og involvere og ansvarliggjøre studentene i hvordan universitetet og studieprogrammene utvikles
  • involvere flere studenter i forskning, nyskaping og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid
  • videreutvikle campusene som attraktive og bærekraftige studiesteder, med gode læringsmiljø og gode sosiale muligheter
  • gjøre studentene i stand til å kunne sette ord på den kompetansen de har og ta del i et arbeidsliv i rask omstilling

Se hele strategien (pdf).

KI i alle studieprogrammer

UiA er langt fremme når det gjelder å ta i bruk kunstig intelligens blant de norske universitetene.

Nå har styret vedtatt ambisjoner og retningslinjer for kunstig intelligens ved UiA.

Dokumentet tar for seg hvordan UiA skal bruke KI innen utdanning, forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid, formidling og administrasjon.

Det heter blant annet at «Kunnskap og ferdigheter om KI skal integreres i alle studieprogrammer for å forberede studentene på arbeidslivet».

Dokumentet ble vedtatt med kun mindre endringer fra forslaget.

Skal øke satsingen på etter- og videreutdanning

Universitetsstyret ble presentert en rapport om livslang læring ved UiA, for å følge opp stortingsmeldingene Utdanning for omstilling - økt arbeidslivsrelevans i høyere utdanning og Kompetansereformen - Lære hele livet og konkretisere tiltak.

Prosjektet har vært bredt sammensatt. Fem ulike fagområder har vært involvert for å legge til rette for vekst innen etter- og videreutdanning. I rapporten foreslås det tiltak som universitetsstyret sluttet seg til.

Vedtok ambisjon for arbeidslivsrelevans i UiAs studier

En annen stortingsmelding som UiA nå følger opp med en rapport er Arbeidslivsrelevansmeldingen. I rapporten konkretiseres UiA-tiltak for å følge opp meldingen.

Det ble blant annet vedtatt en ambisjon om at alle studenter på gradsgivende studier skal trene på å anvende sin fagkompetanse, ferdigheter og generelle kompetanse i samarbeid med arbeids- og samfunnslivet.

Andre utvalgte saker fra møtet

Alle saksdokumentene