Studentene gir UiA 4 av 5 «stjerner»

Studiebarometeret for 2023 plasserer UiA på en delt tredjeplass blant universitetene, og viser at UiA-studentene er ivrige KI-brukere.

Fire glade studenter er samlet rundt et spill
Av Øivind Dagsvik Eskedal, kommunikasjonsdirektør
Publisert 6. mars 2024 - Sist endret 6. apr. 2024

NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) gjennomfører hver høst en undersøkelse blant norske studenter om deres opplevde studiekvalitet. Resultatene som presenteres nå er altså fra 2023.

Studenter i andre studieår på bachelor- og masterprogram, samt studenter i femte studieår på integrerte masterprogram og lange profesjonsutdanninger, kan delta.

4 av 5

I overordnet tilfredshet gir UiA-studentene 4 av 5 mulige poeng. Det er 0,1 poeng opp fra 2022.

Blant universitetene setter det UiA på en delt tredjeplass med NTNU og UiB, bak NMBU og UiO som fikk henholdsvis 4,2 og 4,1.

På universitetslisten finner vi videre UiT (3,9), USN (3,9), Nord universitet (3,9), OsloMet (3,8) og UiS (3,7).

Portrett av Hilde Inntjore foran UiA

– Nivået er med andre ord jevnt godt blant de norske universitetene. Det er selvfølgelig gledelig at vi samlet sett ligger i øvre del av «tabellen», og så har vi flere områder vi skal jobbe med for å bli enda bedre, sier viserektor for utdanning ved UiA, Hilde Inntjore.

Aktive KI-brukere

For første gang spørres det i Studiebarometeret om studentenes bruk av kunstig intelligens (KI) i utdanningene sine.

Resultatene viser at UiA-studentene er over snittet aktive brukere av KI, og at de bruker verktøyene inn i læringsprosessene.

Tre av fem UiA-studenter sier de bruker KI i større eller mindre grad. De som bruker KI i utdanningen sin, bruker det til:

1. Å forklare fagstoff (69 %)
  2. Kvalitetssikre/redigere egen tekst (41 %)
  3. Som diskusjonspartner og inspirasjon til oppgaver/idemyldring (40 %)
  4. Oppsummere tekster (både fagstoff og egne tekster) (36 %)
  5. Oversette tekst (32 %)

– Det er veldig bra at mange av studentene våre tar disse verktøyene aktivt i bruk. KI kommer etter alle solemerker til å være en vesentlig del av deres arbeidshverdag etter studiene. Det å lære effektiv og reflektert bruk her hos oss, tror vi blir en styrke for dem, sier Inntjore.

– Så må vi sørge for å få med hele laget. Vi tilbyr hvert semester små emner som studenter på tvers av studieprogrammer kan gå på for å få opp egen KI-kompetanse, og disse er i ferd med å bli veldig populære, sier Inntjore.

Kontinuerlig forbedring

Undersøkelsen viser at praksis er et område hvor UiA oppnår særlig gode resultater sammenlignet med det nasjonale snittet. Hovedhensikten med undersøkelsen er likevel å finne forbedringspunkter for hver utdanningsinstitusjon, og hvert studieprogram.

– Vi må fortsatt jobbe med å vedlikeholde og utvikle det gode studiemiljøet ved UiA, både faglig og sosialt. Vi får også noen tilbakemeldinger fra studentene i undersøkelsen om at vi kan være enda tydeligere på hvordan utdanningene deres har relevans i arbeidslivet, sier Inntjore.

– Disse og flere innspill tar vi med oss inn i strategiprosessen til UiA.