Søkernedgang til grunnskolelærer-utdanningene bekymrer

UiAs søkertall for 2024 viser at den negative nasjonale trenden for lærerutdanningene nå treffer UiA for alvor.

Lærer foran digital tavle.
Av Øivind Dagsvik Eskedal, kommunikasjonsdirektør
Publisert 26. apr. 2024

Fredag 26. april offentliggjøres søkertallene til høyere utdanning i Norge.

Den nasjonale oversikten finnes på nettsidene til Samordna opptak.

Totaltallene viser at søkertallene til UiA er stabile, med en marginal nedgang på 53 studenter fra 6.112 i 2023 til 6.059 i 2024. Det tilsvarer en endring på 0,9 prosent.

Vil bli færre lærerstudenter

For lærerutdanningene ser tallene dessverre mer alvorlige ut.

– For lektorutdanningene og barnehagelærerutdanningene er tallene relativt stabile, men for våre to grunnskolelærerutdanninger er nedgangen stor, sier viserektor for utdanning Hilde Inntjore.

Tallene for de fire lærerutdanningene i Samordne opptak ser slik ut:

• Barnehagelærerutdanning – ned 5,4 prosent – 0,8 førsteprioritetssøkere per plass (totaltall for begge campus)
  • Grunnskolelærer 1.-7. klasse – ned 17,4 prosent – 1,4 førsteprioritetssøkere per plass
  • Grunnskolelærer 5.-10. klasse – ned 36,5 prosent – 0,6 førsteprioritetssøkere per plass
  • Lektor 8.-13. trinn – ned 4,8 prosent – 1,8 førsteprioritetssøkere per plass (totaltall for alle fagvalg)

I flere år hvor mange av de andre utdanningsinstitusjonene har opplevd store fall i søkere til lærerutdanningene, har UiA stått seg relativt bra. 2024 ser ut til å være året hvor trenden for alvor har kommet til Sørlandet.

– Lærerutdanningsflokken på UiA vil fortsatt være stor og de nye som kommer inn får god kvalitet på våre praksisnære utdanninger og et godt studiemiljø. Men med disse tallene svekkes tilveksten, og det gjør at vi vil utdanne noen færre lærere enn tidligere, sier Inntjore.

– Rekrutteringen og omdømmet til læreryrket er en stor og kompleks samfunnsutfordring, hvor UiA må bidra med det vi kan gjøre noe med, sier Inntjore.

Hun mener at å fortsette med kvalitetsutvikling og tett regionalt samarbeid er en del av løsningen.

– Og så må vi vurdere om vi kan gjøre noe for å gjøre lærerutdanningene mer tilgjengelige også for nye målgrupper, sier Inntjore.

Ingeniører, økonomer og sykepleiere

På de andre store utdanningsområdene ved UiA er tallene stort sett stabile.

Hele økonomiområdet opplever vekst. Innen økonomi og administrasjonsstudiene er det 7,8 prosents vekst for bachelorstudiet, hele 15,5 prosents vekst på den femårige siviløkonomutdanningen og 6,7 prosents vekst i den toårige siviløkonommasteren.

Blant teknologifagene er den generelle veksten for UiA i Samordna opptak på 4,2 prosent. Mekatronikk skiller seg positivt ut. På bachelornivå er veksten på hele 63,2 prosent i Samordna opptak og 15,4 prosent i det lokale opptaket (som består av de såkalte Y- og TRES-veiene).

Sykepleierutdanningene i Grimstad og Kristiansand har begge nokså solide og stabile tall. I Grimstad er det en liten nedgang på 4,4 prosent fra i fjor, mens Kristiansand stiger med 6,3 prosent. Det er henholdsvis 1,5 og 2,7 førsteprioritetssøkere per studieplass på disse utdanningene.

Blant helsefagene må det også nevnes at masterprogrammet i helsesykepleie i det lokale opptaket har fått hele 453 søkere til de 30 planlagte studieplassene.

Fleksibelt er populært

De nasjonale tallene viser at nett- og samlingsbaserte utdanningstilbud er populære, og det er UiAs årsstudium i biologi et godt eksempel på. Det nye nettbaserte tilbudet har fått hele 124 søkere til 30 studieplasser.

– Vi jobber strategisk med å gjøre våre studier mer fleksible, og eksempler som dette fra UiA og mange fra andre institusjoner viser at disse faller i god smak blant søkerne, sier viserektor Hilde Inntjore.

Topp 10-listene og andre fakta fra Samordna opptak

Kjønnsfordelingen blant UiAs førsteprioritetssøkere har vært jevn over mange år, hvor rundt seks av ti søkere er kvinner.

De ti studiene på UiA med flest førsteprioritetssøkere totalt

1. Sykepleie, bachelor – 686 (469 i Kristiansand og 217 i Grimstad)
  2. Økonomi og administrasjon, bachelor – 470
  3. Markedsføring og ledelse, bachelor – 395