NOKUT ber om mer psykologiinfo fra UiA

NOKUTs sakkyndige mener det fortsatt er noen mangler ved UiAs psykologisøknad. Nå har UiA tre uker på å vise at kravene likevel kan oppfylles.

UiA-bokstaver
Av Øivind Dagsvik Eskedal, kommunikasjonsdirektør
Publisert 18. apr. 2024 - Sist endret 18. apr. 2024

NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga) må godkjenne planene for det seksårige profesjonsstudiet i psykologi, før UiA har lov til å tilby studiet som er sterkt ønsket i regionen.

Universitetene godkjenner vanligvis sine egne studieplaner, men det finnes en egen bestemmelse for studiene som tidligere var forbeholdt noen utdanningsinstitusjoner gjennom gradsforskriften.

Dette er den andre gangen UiA søker, og nå har en sakkyndig komite delt sine vurderinger med universitetet.

Komiteen mener fagmiljøet må ytterligere styrkes innen utviklingspsykologi og personlighetspsykologi, samt at det er uklart i søknaden om studentene får erfaring med alle pasientgrupper og aldersområder.

Går gjennom punktene

NOKUT gir nå UiA tre uker på å kommentere feil, mangler eller misforståelser i de sakkyndiges vurdering. NOKUT har også skrevet at de tillater mindre justeringer av søknaden, dersom det bare er små endringer som skal til for å oppfylle må-kravene.

Endringer må dokumenteres skriftlig, og eventuelle endringer i utdanningsplanen skal legges ved.

– Vi går nå grundig gjennom utkastet, vurderer de manglene de sakkyndige peker på og vil gi vårt tilsvar, sier dekan Anders Johan Wickstrøm Andersen ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap ved UiA.