Jan Oddvar Skisland skal lede folkehelseutvalg

Skal bruke sin bakgrunn som idrettslektor og helse- og idrettsdekan når han skal lede regjeringens nye utvalg om prioritering av folkehelsetiltak.

Jan Oddvar Skisland
Foto: Kristiansand kommune/Anne Lise Norheim
Av Øivind Dagsvik Eskedal, kommunikasjonsdirektør
Publisert 17. juni 2024 - Sist endret 17. juni 2024

På 90-tallet var Skisland først høgskolelektor i idrett og senere dekan for Fakultet for helse- og idrettsvitenskap ved det som da het Høgskolen i Agder. Han var senere leder for lærerutdanningene på høgskolen, og fakultetsdirektør ved Fakultet for kunstfag ved UiA fra 2011 til 2019.

Han var også medlem av statens råd for fysisk aktivitet fra 1999-2007.

I dag er han seniorrådgiver ved UiAs personal og organisasjonsavdeling hvor han jobber med lederutvikling.

Det nye utvalget skal utrede og klargjøre verdigrunnlaget for folkehelsearbeidet, klargjøre kunnskapsgrunnlaget for prioritering og foreslå tiltak som kan bidra til at folkehelsetiltak behandles mest mulig enhetlig på tvers av sektorer, heter det på Regjeringens nettsider.