Flagg på halv stang

UiA flagger på halv stang på begge campus fredag 28. juni for professor Arne Isaksen, som døde 18. juni.

Bilde av flagg på halv stang, campus Grimstad
Foto: UiA
Av Webredaksjonen
Publisert 28. juni 2024

Arne Isaksen var professor ved Institutt for arbeidsliv og innovasjon ved Handelshøyskolen på UiA. Siden han startet i 2000, har han hatt flere viktige roller, inkludert instituttleder, forskningsgruppeleder og studieprogramleder. Arne var engasjert i flere internasjonale, nasjonale og regionale forskningsprosjekter.

Før han kom til UiA, var Isaksen forsker ved Agderforskning og STEP-gruppen, og han har også arbeidet ved Arbeidsmarkedsetaten.

Arne Isaksen sovnet stille inn på Arendal sykehus etter lengre tids sykdom. Han ble 69 år. Begravelsen blir fredag 28. juni, kl. 12.30 i Øyestad kirke på Rykene.

Minneord - Arne Isaksen:

Det er med stor sorg og tristhet at vi mottar budskapet om at Arne Isaksen gikk bort tirsdag 18. juni 2024. Arne ble født og vokste opp i Arendal. Han etterlater seg en betydelig arv både som akademiker og medmenneske. Han var en hedersmann.

Arne var professor ved Institutt for arbeidsliv og innovasjon ved Handelshøyskolen på Universitetet i Agder (UiA). Siden han begynte ved UiA i 2000, har han hatt flere viktige roller, inkludert instituttleder, forskningsgruppeleder og studieprogramleder. Arne var engasjert i flere internasjonale, nasjonale og regionale forskningsprosjekter.

Før han kom til UiA, var Arne forsker ved Agderforskning og STEP-gruppen, og han har også arbeidet ved Arbeidsmarkedsetaten.

Arne var genuint opptatt av Agder, en region han både elsket og viet store deler av sin forskning til. Han kombinerte sin dype interesse for Agder med en omfattende forskningsinteresse for regional næringsutvikling. I sitt doktorgradsarbeid fokuserte han på fremveksten av plastbåtindustrien i Arendal-Grimstadområdet, og gjennom dette arbeidet bidro han betydelig til forståelsen av regionens industrielle utvikling.

Arne var helt sentral i oppbyggingen av et internasjonalt forskningsmiljø innenfor regional innovasjon og næringsutvikling ved Universitetet i Agder. Gjennom sin forskning maktet Arne å gjøre det stedlige og regionale faglig relevant i en internasjonal kontekst. Hans arbeid med å løfte fram Agder i akademiske sammenhenger demonstrerte hans evne til å knytte lokale fenomener til globale perspektiver, noe som har beriket både den regionale, nasjonale og internasjonale forskningsarenaen.

Arne har skrevet et utall internasjonale forskningsartikler, hvor mange av dem inneholder eksempler fra Agder. Disse eksemplene brukte han til å belyse teoretiske problemstillinger innenfor blant annet regional innovasjon, næringsutvikling og klyngeutvikling. Hans forskning har bidratt til at begreper som «klynge» og «innovasjonssystemer» har blitt en del av språkbruken til både politikere og næringsutviklere.

Arnes arbeid har vært sentralt i utviklingen av Innovasjon Norges klyngeprogrammer og Agder fylkeskommunes satsing på regional næringsutvikling. Han var også en viktig bidragsyter til at NODE-klyngen, som den første i Norge, fikk status som Global Center of Expertise.

Selv om Arne var en internasjonal stjerne på sitt fagfelt, var han en beskjeden mann. Han var aldri høy på seg selv. Når vi andre klaget over studentenes oppgaver, pleide han å minne oss om at «kua har også vært kalv en gang». Gjennom sin varme og ydmyke personlighet vant han folks tillit. Studentene flokket seg rundt ham etter forelesningene, og han var en populær veileder blant både masterstudenter og doktorgradsstudenter.

Arne var ikke bare en fremragende akademiker, men også en fantastisk støttende kollega og venn. Han hadde alltid godt humør og bidro ofte med gode historier i sosiale sammenhenger. Hans tilstedeværelse skapte en positiv atmosfære, og hans støtte var viktig for oss alle.

Arne er en av de mest siterte forskerne ved Universitetet i Agder. Hans forskning vil leve videre gjennom siteringer og den kunnskapen han delte med sine kollegaer og studenter. Arne vil bli sterkt savnet.

Vår dypeste medfølelse går til familien som har mistet en kjær ektefelle, far og bestefar.

På vegne av kollegaer

James Karlsen

(Minneord publisert i Agderposten og Fædrelandsvennen)