Brannvarslingsfeil fører til annullerte eksamener

Nesten 200 studenter får sin eksamen annullert etter at en feil utløste brannalarmen i byggene de satt i.

Brannbil på utsiden av hovedinngangen på Campus Kristiansand.

Brannvesenet kom raskt til stedet etter at brannalarmen, som viste seg å være basert på en feilkobling, ble utløst.

Av Øivind Dagsvik Eskedal, kommunikasjonsdirektør
Publisert 31. mai 2024 - Sist endret 31. mai 2024

– Det som har skjedd her er veldig beklagelig, sier økonomi- og campusdirektør Kjetil Hellang.

Det var i forbindelse med ombygging av de gamle Østsia-lokalene ved Campus Kristiansand at en av UiAs leverandører arbeidet på brannvarslingsanlegget.

En manuell brannmelder skulle kobles inn igjen like etter klokken 10 fredag formiddag, og en feil gjorde at dette umiddelbart utløste brannalarmene i A-, B- og D-bygget.

– Dette burde ikke vært gjort mens det pågår eksamener, så det vil vi nå gjennomgå sammen med Statsbygg som eier byggene våre og leverandøren som har utført arbeidet, sier Hellang.

Får informasjon om ny eksamen

I B og D-bygget satt 196 studenter og gjennomførte sine eksamener, da de plutselig måtte forlate bygget.

På eksamener hvor man må være sikker på at studenter ikke har samarbeidet og man ikke har kunnet ha kontroll på studentene under brannalarmen, er dessverre konsekvensen at eksamenene må annulleres.

– Vi har stor forståelse for at dette er en belastning for de studentene som rammes, men det er strenge regler som gjelder for å beskytte integriteten til eksamenene og studentenes vitnemål, sier utdanningsdirektør Greta Hilding.

– Alle berørte studenter blir nå informert, og får informasjon om ny eksamensgjennomføring så snart som mulig, sier Hilding.

De berørte emnene er:

• TFL-400 (60 studenter)