- En merkbar styrking av barnevernet

De første kandidatene i Norges eneste femårige integrerte master i barnevern uteksamineres nå fra UiA. Det kommunale og statlige barnevernet ønsker dem velkommen.

BARNAS BESTE: Det første kullet i Norge med 5-årig integrerte master i barnevern uteksamineres nå fra UiA. (Ill.foto: Colourbox)

Av Jan Arve Olsen
Publisert 5. juni 2024 - Sist endret 5. juni 2024
 Barnevernsleder Monica Brunner i Kristiansand kommune.

-  Dette er utrolig spennende. Disse kandidatene er et viktig bidrag til å føre barnevernet i vår region helt i front, til det beste for de barn og unge vi arbeider for, sier barnevernsleder Monica Brunner i Kristiansand kommune, som leder en av landets største kommunale barnevernregioner.

- Bedre rustet etter fem ås studier

Brunner fremhever særlig gevinsten ved å utvide barnevernstudiet til et femårig sammenhengende masterløp.

- Det sammenhengende løpet gjør blant annet at kandidatene kjenner praksisfeltet bedre når de kommer ut i jobb, på alle plan. Det, sammen med økt trening i å utvikle deres analytiske evner, er utvilsomt en fordel både når det gjelder motivasjon i yrket og i saker som de møter. De vet mer om hva de går til og hva de skal gjøre, noe som også gjør dem bedre rustet til å gjøre en så god jobb som mulig, sier hun.

- Håper å se dem i Bufetat

Regiondirektør Øystein Stokvold i Bufetat.

Også regiondirektør Øystein Stokvold (bildet), i Bufetat sør, er fornøyd med at det nå utdannes femårige masterkandidater i barnevern i Norge og Agder.

- Vi har vært så heldige å få møtt studentene gjennom introduksjonsuke og praksis i våre tjenester og vil gratulerer alle som nå er ferdige med landets første femårige barnevernsutdanning. Dere skal vite at de barna, ungdommene og familiene som vi jobber med trenger den kunnskapen og kompetansen dere nå har fått, og vi håper å se mange av dere igjen i årene som kommer som ansatte i Bufetat, sier han.

Etterspurte kandidater

Studieleder Janne Lund.

Den femårige utdanningen på UiA er et svar på langvarig debatt og utredninger i Norge om økte kompetansekrav i barnevernet og behov for bedre kompetanse blant barnevernansatte. De 22 kandidatene som nå blir uteksaminert er derfor etterspurte i barnevernet i hele Norge, og flere har allerede fått jobbtilbud, også utenfor Agder.

- Det er moro å se at de er så ettertraktet. Jeg vet jo at de er veldig godt motiverte og at de har lagt ned mye i en lang utdanning. Nå skal det bli spennende å se dem gå ut i yrkeslivet og gjøre en god jobb der, sier studieleder og førsteamanuensis Janne Lund.

Profesjonsdannelse står sentralt

Hovedmålet med det unike studiet er å utdanne reflekterte, kritisk og etiske bevisste barnevernsarbeidere med robust faglig forankring og ferdigheter til å yte god og virksom hjelp til barn, unge og deres familier.

– Studenten skal kvalifisere seg til god profesjonsutøvelse. Den personlig profesjonelle dannelsen er gjennomgående i hele studiet, forteller studielederen.

- I denne dannelsesprosessen vektlegger vi fem kunnskapsområder: jus, etikk, vitenskapsteori og metode, psykologi og velferdskunnskap, og barneverskunnskap og profesjonalitet. De fem områdene representerer sentrale kunnskaper som kandidatene har hatt som mål å tilegne seg og å anvende i sin yrkesutøvelse, sier Janne Lund, som ønsker kandidatene lykke til etter sine fem års studier.

Populært studium

Søkermessig er den femårige barnevernsmasteren et populært studium, med 109 førsteprioritetssøkere til 35 studieplasser høsten 2024.

- Det er mange flinke søkere, noe som selvsagt er veldig bra. Men vi skulle gjerne hatt flere mannlige søkere. I avgangskullet nå er det for eksempel bare to menn. Det samme gjelder for søkere med ulike etnisk bakgrunn. Søkermassen er i all hovedsak etnisk norsk. Men dette endrer seg kanskje over tid, sier Janne Lund.

Se mer om masteravslutningene på UiA her!