English version of this page

Varsling eller avvik?

Skillet mellom varsling og avvik kan noen ganger være uklart.

Det viktigste er at du varsler om kritikkverdige forhold eller melder fra om avvik til oss, ikke om det gjøres formelt riktig. Dersom du benytter deg av den nettbaserte løsningen på disse sidene, vil mottaker av meldingen sikre at rette vedkommende får saken.

Varsling er å gi informasjon om alvorlige kritikkverdige forhold som du har blitt kjent med på din arbeidsplass/studiested. Det handler om å gi beskjed dersom du oppdager brudd på lov og regelverk, brudd på etiske normer eller alvorlige forhold som kan skade enkeltpersoner, universitetet, samarbeidspartnere eller samfunnet.

Avvik gjelder skade, ulykker og nestenulykker. Vi ønsker også at du som student/ansatt melder inn bekymringsmeldinger ang. utagerende, merkelig/mistenkelig adferd på UiA. Kristiansand kommune har utarbeidet en veileder for å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme.

Om varsling

Forskjell på "å varsle" og "å klage"

Generell klage eller misnøye er ikke en varsling før forholdet kan regnes som kritikkverdig i arbeidsmiljølovens forstand. Det vil ofte være ulike meninger om beslutninger som fattes, enten det handler om budsjettfordeling, ansettelser, faglige prioriteringer eller vedtak med hjemmel i lov og regelverk. Å gi uttrykk for slik uenighet regnes ikke som varsling. I utgangspunktet vil heller ikke personkonflikter regnes som varsling, men håndteres etter universitetets rutiner for konflikthåndtering.

Studenters klager vedrørende læringsmiljøet behandles i henhold til Universitets- og høyskoleloven § 4-3

Publisert 16. apr. 2024 - Sist endret 24. apr. 2024