Som student eller ansatt er du en viktig stemme i arbeidet med å forebygge uønskede hendelser, avdekke og rette opp feil og mangler og forbedre arbeids- og studiemiljøet på UiA.
Vi deler inn rapportering knyttet til helse, miljø og sikkerhet (HMS) i tre hovedkategorier:
- Forbedringsforslag: Alle forslag som kan tenkes å forbedre sikkerhet, helse, arbeids-/studiemiljø eller ytre miljø.
- HMS-avvik: Melding om brudd på lover, regler og interne rutiner og retningslinjer som kan utgjøre en risiko for fysisk eller psykisk skade på mennesker, skade på ytre miljø eller påvirke arbeids-/studiemiljøet i negativ retning.
- Uønsket hendelse: Melding om uønskede hendelser som har medført, eller som - under litt andre omstendigheter kunne medført - skade på mennesker eller ytre miljø.
Bruk UiAs elektroniske skjema for HMS-rapportering til å gi en detaljert beskrivelse av en uønsket hendelse, et avvik eller et forbedringsforslag. Inkluder all relevant informasjon og legg ved eventuelle bilder, prosedyrer, dokumenter eller annet som kan bidra til å belyse innholdet i meldingen.
Det er viktig at alle HMS-avvik og uønskede hendelser rapporteres umiddelbart for å sikre rask respons og forebygging av ytterligere risiko.
Slik følger vi opp
Etter innsending av HMS-rapporten vil saken bli behandlet av saksbehandlere som vil ta nødvendige skritt for å følge opp hendelsen ved å vurdere forslaget til forbedring eller rette opp i det som er uønsket. Du vil få tilbakemelding fra systemet når HMS-rapporten er ferdigbehandlet av ansvarlig enhet.
NB! Ved alvorlige ulykker / kriser skal nødetater varsles umiddelbart
- Brann: 110
- Politi: 112
- Ambulanse: 113
- UiAs krisetelefon: 38 14 22 20