Arbeid i laboratorium og verksted

Alle studenter som skal arbeide i laboratorier eller i verksted skal gjøre seg kjent med HMS-bestemmelser, romkort og vernekort, rømningsveier, plassering og bruk av alarmer, brannsluknings- og førstehjelpsutstyr.

Generelle regler

• Risikovurdering av arbeidsoppgaver, laboratorium, verksted og utstyr skal gjennomføres
  • Opplæring skal være gitt før arbeidet starter opp
  • Påbudt verneutstyr og verneinnretninger skal brukes
  • Reager alltid på alarmer
  • Forlat bygning ved brannalarm. Opptre i henhold til varsel over høyttaleranlegg der det finnes
  • Det er ikke tillatt å spise og drikke i laboratorier og verksteder

Arbeid på laboratorier

Arbeid på UiAs laboratorier skal være trygt for deg, din medstudenter og ansatte.

Derfor er det viktig å følge disse reglene:

1. Rutiner og standard operasjonsprosedyrer for hvert enkelt laboratorie skal følges
  2. Alle påbuds- og varselmerker skal respekteres
  3. Du plikter å gjøre andre oppmerksomme på ditt arbeid og vernetiltak i laboratoriet
  4. Avfall skal håndteres etter regler gitt på hvert laboratorie
  5. Arbeid på laboratoriet skal alltid være opplyst til minst en annen person dersom det er fare for liv og helse
  6. Hvis det er fare for liv og helse (for deg eller andre) skal arbeidet risikovurderes og dokumenteres
  7. Enhver jobb skal avsluttes med å rydde

Brudd på de overnevnte reglene kan medføre tidsbestemt eller varig utestengelse av aktivitet uansett om du er student eller ansatt.

Bruk av stoffkartotek for studenter

Universitetet i Agder oppbevarer og bruker kjemikalier av forskjellig art. For å få et system på disse kjemikaliene, har UiA et elektronisk stoffkartotek på nettet, Workplace Safety (WPS). Stoffkartoteket er en samling av sikkerhetsdatablad for alle kjemiske stoffer og stoffblandinger som brukes ved UiA.

Her er tilgang til Digitalt stoffkartotek Workplace Safety

Risikovurdering av arbeid i laboratorium og verksted

Risikovurdering er et av flere verktøy for systematisk identifisering av utfordringer knyttet til arbeid i laboratorium og verksted.

Risikovurdering skal gjennomføres i forkant av en konkret arbeidsoppgave eller prosess, og når aktivitet endres slik at tiltak kan iverksettes, for å fjerne eller kontrollere risikoelementene før arbeidet starter. Risikovurdering skal dokumenteres.

I en risikovurdering skal en ta stilling til:

• Hva kan gå galt?
  • Hvor stor er sannsynligheten for at det skal kunne skje?
  • Hvilke konsekvenser kan det få hvis det skjer?
  • Hvilke sannsynlighetsreduserende og/eller konsekvensreduserende tiltak må vi iverksette for å minimere risiko?
Publisert 5. apr. 2024