English version of this page

Utfyllende regler for ph.d.-studier ved fakultet for teknologi og realfag

Nummereringen refererer til tilsvarende paragrafnummer i forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Agder.

Ph.d.-program ved Fakultet for teknologi og realfag har fire spesialiseringer:

  • Spesialisering i informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
  • Spesialisering i ingeniørvitenskap
  • Spesialisering i matematiske fag
  • Spesialisering i naturvitenskap

Til § 5 Opptak

5.1. Vilkår for opptak

5.1.a Krav til faglig bakgrunn

For å bli tatt opp til ph.d.-programmet i teknologi og realfag må søkeren ha en mastergrad fra et norsk universitet innenfor et fagområde som er relevant for ph.d.-forskningen, eller ha kvalifikasjoner som anses som likeverdig av den aktuelle ph.d.-spesialiseringskomiteen. Dersom kravet i ovenstående ledd ikke er oppfylt, kan søker tilbys betinget opptak til programmet. Aktuell ph.d.-spesialiseringskomite kan da stille tilleggskrav til den obligatoriske kurs- og opplæringsdelen på ph.d.-spesialiseringen som søkeren tilbys betinget opptak til.

5.1.b Karakterkrav

Som hovedregel skal følgende gjelde:

  • Gjennomsnittskarakteren for emner som inngår i en bachelorgrad (eller tilsvarende) skal være C (eller tilsvarende) eller høyere.
  • Gjennomsnittskarakteren for emner som inngår i en mastergrad (eller tilsvarende) skal være B (eller tilsvarende) eller høyere.
  • Masteroppgaven (eller tilsvarende) skal ha karakteren B (eller tilsvarende) eller høyere.

I tilfeller hvor karaktergrunnlaget til søkeren er svakere enn hovedregelen, må aktuell ph.d.-spesialiseringskomite framskaffe dokumentasjon som sannsynliggjør at søkeren vil kunne gjennomføre en doktorgradsutdanning. I slike tilfeller vil fakultetet kunne anbefale ekstra krav som del av opptaksgrunnlaget.

5.1.c Krav til kompetanse i engelsk

Det stilles særskilte krav til engelskspråklig kompetanse for å bli tatt opp på ph.d.-programmet. Utenlandske søkere som ikke er fritatt for engelskkrav i henhold til Nasjonalt Organ for Kvalitet i Utdanningen (NOKUT)s retningslinjer, må dokumentere ferdigheter i engelsk ved å ta en av følgende tester med gitte resultater eller bedre:

  • TOEFL – Test of English as a Foreign Language med minimum score 600 på Paper-based Test (PBT), eller 92 på Internet-based Test (iBT)
  • IELTS – International English Language Testing System med resultat 6.5

5.1.d Dokumentasjon

Ved utlysning av stipendiatstillinger kan den enkelte spesialisering kreve en prosjektskisse som del av søknaden til stipendiatstillingen.

Alle ph.d.-kandidater må levere en prosjektbeskrivelse innen 3 måneder etter opptak på ph.d.-programmet. Prosjektbeskrivelsen skrives på fakultetets egen mal.

Prosjektbeskrivelsen skal være undertegnet av søkere og alle foreslåtte veiledere, og skal normalt inneholde følgende:

  • Redegjørelse for tema, der bakgrunn for prosjektet beskrives og prosjektet relateres til oppdatert internasjonal forskning innen fagfeltet, samt referanseliste.
  • Prosjektets sentrale forskningsspørsmål
  • Beskrivelse av datagrunnlag og kildemateriale som skal brukes og hvordan dette skal samles inn og analyseres (der hvor dette er relevant).
  • Redegjørelse for søkerens selvstendige bidrag dersom doktorgradsprosjektet skal inngå i et større forskningsprosjekt.

Kandidater som ikke skal ansettes i en stipendiatstilling, må i tillegg til prosjektbeskrivelse levere søknad om opptak på ph.d.-programmet. Søknaden skrives på eget skjema.

5.1.e Residensplikt

Kandidater med opptak på ph.d.-programmet i teknologi og realfag plikter å oppholde seg ved Universitetet i Agder, med unntak av eventuelt opphold ved annet universitet som del av sitt ph.d.-studium.

Fakultetet kan lage avtaler som avviker fra hovedregelen, for eksempel dersom kandidaten er ansatt ved annet universitet eller annen relevant institusjon/firma. I avtalen skal det framgå hvordan residensplikten er tenkt overholdt. Det er veileders ansvar å påse at så skjer.

5.4.a Bestemmelser for avtaleperiode

Det er ikke anledning til å planlegge gjennomføring av doktorgradsutdanningen med en progresjon som gir lengre studieløp enn 6 år. Maksimaltid på ph.d.-programmet er 8 år fra opptaksdato.

For ansatte i stipendiatstilling er opptaksdato på programmet samme dato som tiltredelsesdato. For ph.d.-kandidater som ikke er ansatt ved Universitetet i Agder, er opptaksdato samme som dato i opptaksbrev.

5.4.b Forlengelse av avtaleperiode

Avtaleperioden kan forlenges etter søknad. Søknad om forlengelse av avtaleperioden stiles til fakultetet. Et eget skjema er utarbeidet for dette bruk. I søknaden må det vedlegges en redegjørelse for hva som er gjort/publisert og hva som gjenstår av doktorgradsarbeidet. Søknaden kan innvilges hvis fakultetet etter en totalvurdering finner at prosjektet vil kunne gjennomføres i forlengelsesperioden.

Avtaleperioden kan også forlenges for ph.d.-kandidater som tar på seg andre faglige oppgaver for fakultetet i tillegg til forskerutdanningen, og eventuelt pliktarbeid. Slike forlengelser holdes utenom de ovennevnte to forlengelsene. Oppgavene skal være avklart mellom student, veileder og institutt på forhånd. Fakultetet informeres om faglige oppgaver som kan medføre forlengelse av avtaleperioden.

Faglige endringer som påvirker gjennomføringen av forskningsprosjektet i forhold til inngått avtale, skal forelegges instituttet for vurdering og anbefaling før saken sendes fakultetet for godkjenning.

Til § 7 Veiledning

7.1. Oppnevning av veiledere

7.1.a. Krav til veiledere

Hovedveileder skal være ansatt ved Universitetet i Agder. Hovedveileder skal ha erfaring som biveileder på ph.d.-prosjekt før han/hun tar på seg ansvar som hovedveileder.

En veileder bør normalt ikke påta seg hovedansvar for mer enn seks ph.d.-kandidater. Dersom antallet ønskes utvidet, skal dette begrunnes særskilt.

Alle hovedveiledere skal ha gjennomført kurs i ph.d.-veiledning. Dersom hovedveileder ikke har kurs i ph.d.-veiledning, skal det søkes om fritak. Søknaden må være begrunnet.

7.2. Veiledningens innhold

7.2.a Avslutning av veiledningsforhold

Oppstår det en eller annen form for konflikt/uenighet mellom veileder(e) og ph.d.-kandidat, skal konflikten eller uenigheten først diskuteres av de to eller tre det gjelder. Dersom de ikke kommer til enighet, skal saken legges fram for instituttet. Om saken ikke løses på instituttnivå, sendes anmodning om oppløsning av veilederforholdet videre til fakultetet.

Den endelige beslutningen om å avslutte veiledningsforholdet tas av fakultetet. Fakultetet oppnevner ny veileder etter forslag fra instituttet.

Til § 8 Opplæringsdelen

8.1. Regelverk, formål, innhold og omfang

8.1.a Innhold i opplæringsdelen

Studieplanen for ph.d.-programmet fastlegger hvilke elementer som skal inngå i kandidatens opplæringsdel. Opplæringsdelen vedtas av den aktuelle ph.d.-spesialiseringskomiteen.

Innholdet i kandidatens opplæringsdel må være slik at det sammen med arbeidet med avhandlingen gir faglig bredde og fordypning.

Opplæringsdelen skal inneholde minst 5 studiepoeng i vitenskapsteori og etikk.

Emnene som skal inngå i opplæringsdelen skal normalt være avanserte emner på ph.d.-nivå. Kandidaten må selv sørge for at dokumentasjon ved gjennomføring av eksterne kurs blir levert til fakultetet.

Alle emner som skal inngå i opplæringsdelen må ha avsluttende eksamen i tråd med emnebeskrivelsen for det aktuelle emnet.

Til § 9 Rapportering

9.1. Bestemmelser for rapportering

Ph.d.-kandidaten og oppnevnt hovedveileder skal inntil to ganger i året avlegge framdriftsrapport. Rapporten leveres på fastsatt skjema. Det er den aktuelle ph.d.-spesialiseringskomiteens ansvar å sørge for rapporteringen. Ph.d.-kandidater som ikke er ansatt ved UiA skal hvert år tilbys en samtale med instituttleder, eller den person som instituttleder utpeker (ikke veileder).

Det enkelte institutt kan ved behov kreve særskilt rapportering når dette anses nødvendig.

Vedtatt av Utdanningsutvalget med hjemmel i forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Agder (18.04.2023).

Publisert 5. mars 2024 - Sist endret 17. apr. 2024