English version of this page

Disputas: Obed Opoku Afram

Obed Opoku Afram disputerer med ph.d.-avhandlingen "Students’ mathematical modelling with the aid of digital technologies: An Activity and Affordance Theory perspective".

Foto av Obed Opoku Afram

Obed Opoku Afram har fulgt ph.d.-programmet ved Fakultet for teknologi og realfag, med spesialisering i Matematiske fag, fagområde Matematikkdidaktikk.

  • Prøveforelesning starter 27. august kl. 11.00
  • Disputas starter 28. august kl. 10.00

Tema for prøveforelesningen kommer.

Disputasleder: Ingvald Erfjord, Institutt for matematiske fag

Evalueringskomite: 

  • Førsteopponent: Professor Cyril Julie, University of the Western Cape, South Africa
  • Andreopponent: Professor Vince Geiger, Australian Catholic University, Australia 
  • Komitéleder: Professor Pauline Vos, HVL

Veiledere i doktorgradsarbeidet: 

  • Hovedveileder: Professor Said Hadjerouit, UiA
  • Medveileder: Professor John Monaghan, UiA

Sammendrag

Digitale teknologier i matematisk modelleringsvirksomhet får økt oppmerksomhet i læreplaner og politiske dokumenter i Norge og internasjonalt. Et viktig poeng som oppstår fra ulike interesser for teknologi og elevenes matematiske modelleringsaktiviteter er de ulike formene for interaksjoner som dukker opp innenfor elevenes aktiviteter generert av digitale teknologier. Imidlertid er størstedelen av forskningen relatert til teknologimedierte aktiviteter innen matematisk modellering fortsatt tilnærmet fra et kognitivt perspektiv. 

Denne studien tar et annet perspektiv, et sosiokulturelt perspektiv som kombinerer Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) med Affordance Theory. Denne avhandlingen utforsket hvordan ungdomsskoleelever løser matematiske modelleringsoppgaver ved hjelp av digitale teknologier. Denne forskningsstudien fokuserer på ulike former for interaksjoner innenfor elevenes matematiske modelleringsaktiviteter ved hjelp av digitale teknologier i gruppemiljøer. Tre delmål ble formulert fra målet med studien: Undersøke de ulike formene for interaksjoner innenfor studentenes aktiviteter; undersøke studentenes arbeidsprosesser; og undersøke studentenes interaksjoner med digitale teknologier. 

Studien er innrammet innenfor et kvalitativt forskningsparadigme og tar i bruk et etnografisk casestudie-forskningsdesign. Det involverer fire ungdomsskoler i Sør-Norge. Empiriske data ble samlet inn ved hjelp av videoopptak, skjermfangst, feltnotater og elevenes arbeidsark. En kombinasjon av induktive og deduktive tilnærminger ble brukt i dataanalysen. 

Studien fremhever tre hovedfunn. For det første viser funnene at elementene i CHAT blir sett på som et kollektivt system som samhandler med hverandre, i motsetning til kognitive tilnærminger med fokus på heuristikk og modelleringsprosesser. For det andre indikerer funnene at elevenes aktiviteter i matematisk modellering kan kategoriseres som modelleringshandlinger og operasjoner mot målet om å løse en matematisk modelleringsoppgave, fra et CHAT-perspektiv. Digitale teknologier spilte også en viktig rolle i modelleringshandlingene som dukket opp. For det tredje fremhever funnene fremveksten av teknologiske, matematiske og sosiokulturelle fordeler (“affordances”) og begrensninger (“constraints”) for de digitale teknologiene i studentenes aktiviteter. 

Studien bidrar til forskning innen matematikkundervisning og trekker ulike implikasjoner ut av de hovedfunnene om elevenes bruk av digitale teknologier i matematiske modelleringsaktiviteter. Disse implikasjonene inkluderer den potensielle påvirkningen av digitale teknologier i gruppeinteraksjoner, elevenes tendens til å velge eller bruke bestemte digitale teknologier, innvirkningen av ulike typer matematiske modelleringsoppgaver på interaksjonsdynamikk, og elevenes roller i matematiske modelleringsaktiviteter. Fremtidig forskning foreslås også for å utforske utvidelsen av elevenes matematiske modelleringsaktiviteter ved hjelp av digitale teknologier, lærernes roller i elevenes aktiviteter og betraktninger av andre teoretiske perspektiver.

Slik følger du disputasen digitalt

Disputasen er åpen for alle. Meld deg på via denne Zoom-lenken for å følge digitalt (lenke kommer).

Du logger deg på tidligst 10 minutter før oppgitt tid. Etter dette kan du når som helst forlate og komme inn igjen i disputasen.

Opponent ex auditorio

Tidsfrist for å stille spørsmål er senest i løpet av pausen mellom opponentene. Spørsmål ex auditorio fra publikum kan sendes til disputasleder Ingvald Erfjord.

Kontaktperson

Bilde av Viktoria Belous
Ph.d.-rådgiver
E-post
victoria.belous@uia.no
Telefon
+47 38 14 23 46

Arrangør

Fakultet for teknologi og realfag
Publisert 2. juli 2024 09:16 - Sist endret 3. juli 2024 10:49