English version of this page

Disputas: Mequanent Mulugeta Alamnie

Mequanent Mulugeta Alamnie disputerer med ph.d.-avhandlingen «Laboratory-based study of viscoelastic, viscoplastic and fatigue damage of asphalt concrete». Han har fulgt Ph.d.-programmet ved Fakultet for teknologi og realfag.

Foto av Mequanent Mulugeta Alamnie
  • Prøveforelesning starter kl. 10.15
  • Disputas starter kl. 12.15

Tema for prøveforelesningen: "Performance testing of asphalt concrete mixtures".

Les avhandlingen i AURA.

Evalueringskomite: 

  • Professor Nicole Kringos
  • Dr. Ing.-habil Sabine Leischner
  • Komitéleder: Professor Jing Zhou, UiA

Veileder i doktorgradsarbeidet: 

  • Førsteamanuensis Ephrem Taddesse, UiA

Sammendrag

Karakterisering av asfaltbetongmaterialer i skadd og uskadet tilstand

Asfaltert veger over hele verden utgjør mer enn 3,5 ganger solens diameter. Denne livsviktige infrastrukturen har begrenset levetid på grunn av slitasje eller skader fra trafikk og miljøbelastninger. Som overstelag er asfaltbetong et av de viktigste vegbyggematerialene med unike kjemiske, fysiske og mekaniske egenskaper. De mekaniske egenskapene er viskoelastiske, viskoplastiske, utmattingssprekker og brudd under ulike belastningsscenarier. Disse belastningsrelaterte responsene har komplekse sammenhenger, og de eksisterende karakteriseringsmetodene var ikke tilstrekkelige til å måle, kontrollere og modellere koblingen mellom dem.

I denne avhandlingen ble den lineære og ikke-lineære egenskapen til asfaltbetong utforsket i en totrinns laboratorietestingsprosess over et bredt spekter av temperaturer, frekvenser og belastninger. Den første fasen fokuserte på responsen til asfaltbetong under liten belastning (dvs. lineær viskoelastisk oppførsel). I denne fasen ble den tids-, temperatur- og trykkavhengige responsen til asfaltbetong modellert og validert i enaksial (1D) og treaksial (3D) spenningstilstand. Videre ble to vanlige testprotokoller (indirekte strekk og aksial kompresjon) sammenlignet og korrelert i endimensjonale belastningstilstander for praktisk anvendelse.

I den andre fasen ble det utført destruktiv testing/skadetesting under trykk-, strekk- og strekk-kompresjonsbelastning. Permanent deformasjon (eller spordannelse) og utmattingssprekker ble undersøkt, med vekt på samspillet mellom dem. Det ble bekreftet at spordannelse er årsaken til utmattingssprekker i overflaten, i tillegg til termisk sprekkdannelse.

Generelt kan avhandlingens bidrag oppsummeres i fire viktige områder: spenningsavhengigheten til lineær viskoelastisk respons, korrelering av indirekte strekk- og enaksial kompresjonstestmetode for lineær viskoelastisk respons, en ny tilnærming til å undersøke samspillet mellom utmattings- og råteskader, og grundig utforskning og forslag til effektiv måling og modellering av samspillet mellom permanent deformasjon og utmattingsskader.

Avhandlingen presenterer omfattende laboratoriefunn og verdifulle data, ny innsikt i flere forskningsområder og en omfattende diskusjon om behovet for skadeinteraksjon i asfaltbetong. En "systemtilnærming" for prosjektering og levetidsforutsigelse av vegdekker er filosofien for komplekse systemer som veginfrastruktur. Utviklingen av en "enhetlig" matematisk skadeprediksjons- og designmodell som tar hensyn til miljø- og trafikkbelastninger, er oppgaven som denne avhandlingen ser for seg for fremtidige studier.
 

Slik følger du disputasen digitalt

Disputasen er åpen for alle. Meld deg på via denne Zoom-lenken.

Du logger deg på tidligst 10 minutter før oppgitt tid. Etter dette kan du når som helst forlate og komme inn igjen i disputasen. 

Opponent ex auditorio

Tidsfrist for å stille spørsmål er senest i løpet av pausen mellom opponentene. Spørsmål ex auditorio fra publikum kan sendes til Emma Horneman.

Arrangør

Fakultet for teknologi og realfag
Publisert 30. apr. 2024 19:32 - Sist endret 2. mai 2024 10:22