KLæM 24: Konferanse for lærerutdannere i matematikk

Konferanse for lærerutdannere i matematikk arrangeres på rundgang av norske universiteter og høgskoler, og konferansen er etablert som en viktig nasjonal møteplass for alle som jobber med utdanning av matematikklærere. I år holdes konferansen i Kristiansand.

Tre personer som driver med matematikk

Jobber du med utdanning av matematikklærere? Bli med på konferanse i Kristiansand!

Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder arrangerer konferansen i Kristiansand 16. - 18. september 2024.

Det blir plenumsforedrag, parallelle sesjoner og hyggelige møter med gamle og nye kolleger. Konferansen blir avholdt på Radisson Blu Caledonien hotel Kristiansand.

Frist for påmelding: Fredag 30. august 2024 kl. 23:59.

Meld deg på

Program

Programmet er foreløpig, og endringer kan komme. 

Mandag 16. september

11.00: Registrering

11.30: Lunsj

12.30: Konferansestart

12.50: Åpningsforedrag - Morten A. Goodwin: Kunstig intelligens og matematikkopplæring

14.00: Pause

14.15: Parallell-sesjoner #1:

Kl. Rom: Baldevin Rom: Major von Knarren Rom: Veteranen
14.15      
14.40      

 15.00: Pause

15.15: Parallell-sesjoner #2:

Kl. Rom: Baldevin Rom: Major von Knarren Rom: Veteranen
15.15      
15.40      

16.00: Pause

16.30: Sosial aktivitet / utflukt

19.30: Middag

Tirsdag 17. september

09.00: Plenumsforedrag: Tomas Højgaard - Kompetanseorientert matematikkundervisning

10.15: Pause

10.30: Parallell-sesjoner #3:

Kl. Rom: Baldevin Rom: Major von Knarren Rom: Veteranen
10.30      
10.50      
11.15      
11.40      

 12.00: Lunsj

13.10: Parallell-sesjoner #4:

Kl. Rom: Baldevin Rom: Major von Knarren Rom: Veteranen
13.10      

 13.50: Pause

14.00: Plenumsforedrag: Tomas Højgaard - Formativ evaluering av matematisk kompetanse

15.15: Pause

15.30: Parallell-sesjoner #5:

Kl. Rom: Baldevin Rom: Major von Knarren Rom: Veteranen
15:30      
15.55      

16.10: Egentid

 19.00: Mingling

19.30: Konferansemiddag

Onsdag 18. september

09.00: Plenumsforedrag: Christine Knipping - How can teacher actions support argumentation in the mathematics class?

10.15: Pause

10.30: Nettverksleder og leder på Matematikksenteret om aktuelle saker

11.00: Pause

11.20: Perspektiver på plagiat og juks i masteroppgaver. Innledning ved Niclas Larson. Diskusjon

12.15: Avslutning

12.30: Lunsjpakker deles ut

Foredragsholdere

Christine Knipping, University of Bremen/University of Agder

How can teacher actions support argumentation in the mathematics class?
Plenumsforedrag onsdag 18/9 kl. 09.00

Abstract: Teachers play an important role when engaging students in the construction of mathematical arguments in class. Argumentation in the mathematics class is a challenge for students as well as their teachers. Research indicates that establishing productive environments for collective classroom argumentation is complex. Teacher actions framing students’ argumentation beyond the direct support of arguments by teachers seems crucial. The results of our empirical study of grade 8 classrooms illustrate how teachers’ practices of addressing ‘meta’ knowledge and allowing students to take an active role can support students’ argumentation. The here revealed empirical insights complement previous work on teacher actions supporting argumentation in the mathematics class. Together, this provides an empirical basis for discussing which teacher actions and practices are actually supportive for students to generate mathematical argumentations in class and produce a productive environment for collective classroom argumentation.

 

Christine Knipping has been an adjunct professor at UiA since 2021. She is a full professor at the University of Bremen (Germany). Her research interests include argumentation and proving in mathematics classrooms, teacher education in mathematics, social disparity in mathematics classrooms and international comparative research. She is engaged in several outreach initiatives for engaging students and teachers in mathematical and application activities.

 

Tomas Højgaard, DPU, Aarhus Universitet, Danmark

Min forskning ligger overvejende indenfor matematikkens didaktik, som er det videnskabelige felt der har tænkt og realiseret matematikundervisning som sit genstandfelt. Forskningen handler for en stor dels vedkommende om at undersøge muligheder og vanskeligheder ved at bruge faglige kompetencebeskrivelser som didaktisk udviklingsværktøj, både generelt og med særligt fokus på matematisk modelleringskompetence.

Herudover forsker jeg i vilkår for og vanskeligheder ved at etablere et gensidigt frugtbart samspil mellem forskningsfeltet matematikkens didaktik og matematikundervisningens praksis. Det sker bla. gennem deltagelse i en lang række kombinerede forsknings- og udviklingsprojekter, som er omtalt særskilt på min hjemmeside, au.dk/tomas@edu.au.dk.

Kompetenceorienteret matematikundervisning
Plenumsforedrag tirsdag 17/9 kl. 09.00

Hvordan kan man planlægge, tilrettelægge og gennemføre kompetenceorienteret matema-tikundervisning? Foredraget her er baseret på viden og erfaringer fra en række forsknings- og udviklingsprojekter med dette spørgsmål som omdrejningspunkt, som samler sig om to erkendelser. Den ene er, at det både vanskeligste og mest effektive element i at etablere kompetenceorienteret matematikundervisning, som opleves meningsfuld, er at få gjort matematiske kompetencemål både meningsbærende og konkret undervisningsbare. Den anden er, at et afgørende element heri er, at du som lærer etablerer en systematisk og eksplicit sammenhæng mellem planlægning, tilrettelæggelse, udførelse og evaluering af din matematikundervisning.

Skelettet i foredraget er gennemgang af en model, som forbinder årsplanlægning, forløbstilrettelæggelse og gennemførelse af matematikundervisning, mens kødet på skelettet består af konkrete kompetenceorienterede eksempler på dens anvendelse. Både model og eksempler er udfoldet i et tema udviklet for Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM) i Danmark. Se https://matematikdidaktik.dk/tema/kompetenceorienteret-matematikundervisning. Passord for nettsiden vil bli sendt ut på epost til deltakerne på konferansen.

Formativ evaluering af matematisk kompetence
Plenumsforedrag tirsdag 17/9 kl. 14.00 

Hvordan kan man evaluere elevernes besiddelse af matematisk kompetence? Hvordan kan man gøre det på en måde, så det bidrager til at udvikle ens kompetenceorienterede undervisning? Disse spørgsmål har jeg arbejdet med i en række forsknings- og udviklingsprojekter (jf. Højgaard & Niss, 2023). En del af resultaterne herfra er samlet i et oversigtsark, som giver eksempler på, hvordan man kan gennemføre undervisningsformativ evaluering af elevers matematiske kompetencebesiddelse. Passordet for oversigtsarket sendes ut på epost til konferansedeltakerne.

Oversigtsarket kan give inspiration til at eksperimentere med evaluering af kompetenceorienteret matematikundervisning. Der gives konkrete eksempler på, hvordan man kan arbejde med spørgsmålene:

  • Hvordan kan man tilrettelægge evalueringsprocessen?
  • Hvordan kan hver kompetence karakteriseres på en måde, så den bliver evalueringsmæssigt håndterbar?
  • Hvad er et godt aktivitetsoplæg til arbejdet med den enkelte kompetence?
  • Hvordan kan man støtte elevernes arbejde med de valgte aktiviteter?
  • Hvordan kan man vurdere elevernes arbejde i et kompetenceperspektiv?
  • Hvordan kan en sådan vurdering bruges i den videre undervisning af ens elever?

Skelettet i foredraget er gennemgang af en proces for undervisningsformativ evaluering, mens kødet på skelettet består af konkrete kompetenceorienterede eksempler på brug af processen. Både proces og eksempler er udfoldet i et tema udviklet for Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM) i Danmark. Se  https://matematikdidaktik.dk/tema/undervisningsformativ-evaluering-af-matematiske-kompetencer.

For at få lov at afspille videoklip, må det angis et kodeord. Dette kodeordet vil bli sendt alle påmeldte når påmeldingsfristen for konferansen er gått ut.

 

Morten Goodwin, Universitetet i Agder

Morten Goodwin er professor i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder og har en stilling som professor 2 ved OsloMet. Han er medgründer og ledende forsker hos AI Experts, og fungerer som nestleder ved Senter for kunstig intelligensforskning. Han er anerkjent som en av Norges fremste eksperter innen kunstig intelligens. Goodwin kombinerer roller som professor, lærer, samfunnsdebattant, formidler, forfatter og CTO. Med mer enn 15 års akademisk erfaring, en doktorgrad og over 200 fagfellevurderte artikler, er han en dedikert forsker som fokuserer på dype nevrale nettverk. I 2023 mottok han NORA-prisen for sitt fremragende bidrag til AI-samfunnet, utdanning og formidling, og ble av Khrono listet blant de 300 mest publiserte forskerne i Norge.

Abstract TBA

Bidra til konferansen

Vi ønsker bidrag til konferansen i form av parallellsesjoner. Indiker om du ønsker et omfang på 20 eller 40 minutter. Send gjerne tittel og kort beskrivelse via påmeldingsskjema.

Frist: 15. juni

Praktisk informasjon

Viktige datoer:

  • 15. juni. Frist for å sende inn kort beskrivelse av eget innlegg til konferansen. 
  • 16. august. Frist for å bestille hotellrom på konferansehotellet.
  • 30. august. Frist for å melde seg på konferansen.
  • 16.-18. september. KLæM2024 Kristiansand.

Pris:
Pris for deltakelse er kr. 2 690,-. Det gis ikke fratrekk i pris om det er deler av programmet man ikke deltar på. Pris inkluderer følgende:

Mandag:
Pausemat, lunsj og middag.
Sosial event.

Tirsdag:
Frokost, pausemat og lunsj.
2 retters konferansemiddag.

Onsdag:
Frokost, pausemat og lunsj.

Hotell og konferansested:
Konferansehotell er Radisson Blu Caledonien hotel. Vi har lagt inn en forhåndsreservasjon på overnattingsrom og alle deltakere bes bestille og bekoste egen overnatting. Avtalt pris på overnatting er kr. 1650 pr/natt i enkeltrom. Overnatting kan bookes ved å ringe eller sende mail direkte til hotellet:

Telefon: 38 11 21 00 (oppgi kode UIA og henvis til konferansen)
Mail: guest.kristiansand@radissonblu.com  

Hvordan komme til Radisson Blu Caledonien hotel (trykk på link for informasjon)
Kjevik lufthavn ligger ca. 20 minutters kjøring unna hotellet.

Påmelding:
Du finner egen påmeldingslenke i starten av arrangementbeskrivelsen. Ved å trykke på lenken kommer du direkte til påmeldingsskjema med betalingsløsning. Påmelding regnes som fullstendig først når betaling er gjennomført og godkjent.

Du kan velge mellom å betale med kreditkort eller faktura. Etter påmelding og betaling er registrert vil du motta en bekreftelse via e-post. Det gis ikke fratrekk i konferanseavgift om du velger å delta på bare deler av programmet.

Kontaktpersoner:

For spørsmål knyttet til reise, bestilling, påmelding eller betaling kontaktes Elisabeth Rasmussen. Alle spørsmål av faglig art henvendes direkte til Ingvald Erfjord.

Bilde av Elisabeth Rasmussen
Førstekonsulent
E-post
elisabeth.rasmussen@uia.no
Telefon
+47 37 23 30 25
Bilde av Ingvald Erfjord
Instituttleder
E-post
ingvald.erfjord@uia.no
Telefon
+47 38 14 15 47

Les mer om UiA

Publisert 29. apr. 2024 14:00 - Sist endret 28. juni 2024 15:18