UiAs Motion Lab er 10 år

Det var Geir Hovland som startet opp laben i 2013, og har fungert som administrativ leder frem til Daniel Hagen tok over i 2023.

Bildet kan inneholde: smil, jeans, skjorte, hvit, produkt.

Kaia Risdal Lorentzen og Juan Nils Ugland er noen av mange mekatronikkstudenter som benytter seg av Motion Lab, sammen med leder Daniel Hagen. Alle foto: Damares Stenbakk

Av Miriam Olsen
Publisert 27. juni 2024 - Sist endret 10. juli 2024

Da Motion Lab ble grunnlagt, var hovedmålene å skape en avansert forskningsinfrastruktur for offshore mekatronikk.

Visjonen var å styrke Norges ledende posisjon innen offshore-teknologi gjennom innovativ forskning og samarbeid med industrien.

I de siste årene har forskningsfokuset utviklet seg fra tradisjonell bevegelseskontroll til mer avanserte metoder som inkluderer kunstig intelligens (KI) og digitale tvillinger for å realisere smartere og mer effektive offshore operasjoner.

Dette har vært en naturlig utvikling for å møte de nye utfordringene og mulighetene som følger med den teknologiske utviklingen og økt digitalisering.

Bildet kan inneholde: bildekk, asfalt, engineering, kjøretøy, kran.
Motion Lab har blitt benyttet av både studenter, forskere og ansatte på UiA i 10 år.

- Hva betyr dette 10-årsjubileet for Motion Lab?

- Det er viktig for oss å markere overgangen til en intelligent Motion Lab med økt samarbeid på tvers av mekatronikk (IngVit og TRCM) og KI-miljøet på IKT (CAIR).

- Vi fokuserer også på økte samarbeid med flere forskningsgrupper som byggkonstruksjoner (Byggkonstruksjoner - UiA) og materialer for bygg og anlegg (Materialer for bygg og anlegg - UiA), samt fornybar energi, sier Daniel Hagen.

- Hvordan planlegger dere å markere denne milepælen?

- Vi feirer med ny side. Ellers så sparer vi den store feiringen til hvis vi får positivt svar på infrastruktur- søknaden  i september. Da planlegger vi å invitere alle samarbeidspartnere og de vi fikk støttebrev fra til søknaden til en workshop her på UiA for å kick starte Intelligent Motion Laboratory, fortsetter Hagen.

Se nettsiden her

Daniel Hagen er administrativ leder i Motion Lab på UiA.

- Hvordan planlegger dere å fortsette å utvikle eller utvide forskningen i de kommende årene?

- Arbeidet med å løfte laben til neste nivå går ut på å anskaffe state-of-the-art sensorer for å muliggjøre forskning på 3D persepsjon i sanntid. Vi skal også benytte KI-super datamaskiner for å muliggjøre forskning og utvikling av intelligente algoritmer (physics-informed AI/Machine Learning) og digitale tvillinger som skal sørge for at offshore utstyr opereres autonomt og mest mulig bærekraftig. Det vil si sikkert, energi effektivt og hurtig. Dette er for å utvide vær vinduet for marine operasjoner, avslutter Daniel Hagen.