Da Motion Lab ble grunnlagt, var hovedmålene å skape en avansert forskningsinfrastruktur for offshore mekatronikk.
Visjonen var å styrke Norges ledende posisjon innen offshore-teknologi gjennom innovativ forskning og samarbeid med industrien.
I de siste årene har forskningsfokuset utviklet seg fra tradisjonell bevegelseskontroll til mer avanserte metoder som inkluderer kunstig intelligens (KI) og digitale tvillinger for å realisere smartere og mer effektive offshore operasjoner.
Dette har vært en naturlig utvikling for å møte de nye utfordringene og mulighetene som følger med den teknologiske utviklingen og økt digitalisering.
![Bildet kan inneholde: bildekk, asfalt, engineering, kjøretøy, kran.](/om-uia/fakultet/teknologi-og-realfag/aktuelt/bilder/dsc04488.jpg)
- Hva betyr dette 10-årsjubileet for Motion Lab?
- Det er viktig for oss å markere overgangen til en intelligent Motion Lab med økt samarbeid på tvers av mekatronikk (IngVit og TRCM) og KI-miljøet på IKT (CAIR).
- Vi fokuserer også på økte samarbeid med flere forskningsgrupper som byggkonstruksjoner (Byggkonstruksjoner - UiA) og materialer for bygg og anlegg (Materialer for bygg og anlegg - UiA), samt fornybar energi, sier Daniel Hagen.
- Hvordan planlegger dere å markere denne milepælen?
- Vi feirer med ny side. Ellers så sparer vi den store feiringen til hvis vi får positivt svar på infrastruktur- søknaden i september. Da planlegger vi å invitere alle samarbeidspartnere og de vi fikk støttebrev fra til søknaden til en workshop her på UiA for å kick starte Intelligent Motion Laboratory, fortsetter Hagen.
![](/om-uia/fakultet/teknologi-og-realfag/aktuelt/bilder/dsc04540.jpg)
- Hvordan planlegger dere å fortsette å utvikle eller utvide forskningen i de kommende årene?
- Arbeidet med å løfte laben til neste nivå går ut på å anskaffe state-of-the-art sensorer for å muliggjøre forskning på 3D persepsjon i sanntid. Vi skal også benytte KI-super datamaskiner for å muliggjøre forskning og utvikling av intelligente algoritmer (physics-informed AI/Machine Learning) og digitale tvillinger som skal sørge for at offshore utstyr opereres autonomt og mest mulig bærekraftig. Det vil si sikkert, energi effektivt og hurtig. Dette er for å utvide vær vinduet for marine operasjoner, avslutter Daniel Hagen.