Serverte snadderbuffét for munkelus

Hva spiser egentlig munkelus? Og hva ville du gjort om du var munkelus for en dag?

Dette er spørsmål 4. klassingene ved Lovisenlund skole fikk bryne seg på under arrangementet Munkelusas dag på Naturmuseet.

Tre barn som leker i skogen

Her blir munkelus-bufféen forberedt.

Tekst & foto: Kristina Hoel

- Mange barn er nysgjerrige på munkelusa. De har kanskje sett den i kjelleren der de bor, eller under en stein ute. På munkelusas dag lærer de mer om den – og kanskje særlig om hva den spiser, sier biolog Kari Fiskvatn ved Naturmuseum og botanisk hage ved UiA.

Forsket på munkelus

På selve dagen fikk de 48 niåringene som kom på besøk se nærmere på hvordan munkelus reagerer i forskjellige sammenhenger. Blant annet gjorde elevene forsøk gjennom lupe, lagde naturkunst og hadde natursti der de komponerte en munkelus-buffét.

Elevene forsket på munkelus med mikroskop.

- På naturstien skal barna finne ut hva det er å spise for munkelusene der de bor. Barna finner forskjellige typer ting i naturen som de tenker munkelusa vil spise og finner noen munkelus å servere for, sier førsteamanuens og leder av Skolelaboratoriet, Anne Vegusdal.

Er det noen munkelus her? Når man skal ha tak i dem er de som sunket i jorden.

Det er andre gangen Skolelaboratoriet i naturfag og Naturmuseet arrangerer Munkelusas dag i Kristiansand.

Her får blant annet studenter ved Grunnskolelærerutdanningen (GLU) på UiA delta i elevenes læring. Arrangementet er en del av Forskningsdagene.

God samskaping

- Vi er veldig fornøyde med samarbeidet. Det er en fin tradisjon at skoleelevene kommer til Naturmuseet for å lære og at GLU-studentene får møte elever også utenom praksisperiodene. Elevene er også svært fornøyde, sier Vegusdal.

Full konsentrasjon om munkelusa i mikroskop.

Gamle stubber er gode jaktområder for munkelus-jegere.

Munkelus-bufféten ble samlet inn i skogbunnen.

Publisert 30. sep. 2019 - Sist endret 29. mai 2024