Rett i jobb med master i matte

Det var tilfellet for Kjetil Holm (28). Han fikk flere jobbtilbud da han var ferdig med utdannelsen.

Portettbilde av en mann i blå skjorte

Etter at master i matematikk var mulighetene mange for Kjetil Holm. Foto: Ine Eriksen

Av Damares Stenbakk
Publisert 12. apr. 2024 - Sist endret 18. apr. 2024

— Jeg har gjennom studiet fått god kunnskap i analyse og programmering. I studietiden jobbet vi med matematikk som kan brukes i flere fagfelt. Det gir et godt grunnlag for å sette seg inn i problemstillinger du kan få i arbeidslivet, sier Kjetil Holm.

Han ønsket seg mer kunnskap etter at han ble ferdig med bachelorgradene i matematikk og samfunnsøkonomi.

En samtale med studieveileder fikk han inn på tanken om en mastergrad. Da han leste seg opp på studiet, var han ikke i tvil om å ta en master i matematikk på Universitetet i Agder (UiA).

Muligheter i IT og statistikk

Etter at Holm ble ferdig med mastergraden fikk han jobbtilbud flere steder. Utdannelsen gjorde han attraktiv i jobber innenfor IT og statistikk.

Ifølge studieprogrammet gir utdannelsen også muligheter i teknologi, ingeniørfag, finans, økonomi og forskning.

— Mastergraden har gitt meg en god forståelse av matematikk og programmering. Kombinert med å kunne kode i verktøy som Python og R-studio ga det meg gode jobbmuligheter, sier han.

28-åringen fra Stavanger takket ja til jobben som rådgiver hos Oslo Universitetssykehus.

Der har han i oppgave å bearbeide og analysere data knyttet til de ulike nasjonale kvalitetsregistrene for ulike sykdoms- og skadetilfeller. For eksempel kreft, HIV, hjertekirurgi og traumer. Dette brukes til forbedringsarbeid og i forskning.

— Det å kunne programmering i kombinasjon med matematikk kommer godt med når jeg lager nettsider som automatisk lager rapporter, figurer og analyser, sier han.

Holm har en variert arbeidshverdag, mye takket være studiet som forberedt ham godt til arbeidslivet.

Du kommer til å lære mye på kort tid, og det åpner opp for gode muligheter

Kjetil Holm om masterstudiet

Brenner for faget

Holm er ikke i tvil om hva som var det beste med studiet.

— Det er foreleserne som brenner for faget. Det merket jeg i øvingstimer der studenter skulle løse oppgaver på tavlen med hjelp fra foreleser. Vi forstod sammenhengen i det vi gjorde, og hvilke måter vi skulle løse problemstillinger på i den virkelige verden. Denne undervisningsmåten ga oss studenter mye verdi, sier Holm.

Er du interessert i matte og har lyst til å ta en mastergrad? Da har Kjetil Holm noen anbefalinger.

— Om du er nysgjerrig på faget, vil jeg virkelig anbefale dette studiet. Du kommer til å lære mye på kort tid, og det åpner opp for gode muligheter. Dette er studiet for deg som ønsker å utforske og forstå mer, sier han.

Ta en masterutdanning i matematikk på UiA

Opptakskrav

For å søke trenger du en bachelorgrad eller lignende utdanning som varer i minst tre år (180 studiepoeng).

Dette er kravene:

• Lærerutdanning for grunnskolen eller allmennlærerutdanning, pluss minst 90 studiepoeng i matematikk.
  • Bachelorgrad med minst 80 studiepoeng i matematikk eller lignende, der minst 20 av disse poengene må være på nivå 2.

Du må også ha minst C i gjennomsnittskarakter.