English version of this page

Nytt prosjekt skal gjøre teknologi og realfag mer attraktivt

Tore Ragnar Neset er prosjektleder for Tekreal 2030. Et initiativ som retter seg mot å styrke utdanning og forskning innenfor teknologi og realfag.

Mann i blå skjorte

Tore Ragnar Neset ser fram til å styrke det største fakultetet på UiA innen 2030. Alle foto: Damares Stenbakk

Av Damares Stenbakk
Publisert 13. juni 2024 - Sist endret 14. juni 2024

– Vi skal ruste oss best mulig for fremtiden. Omgivelsene våre endrer seg, og da gjelder det å utvikle seg som fakultet, og se fremover.

Det sier nyansatt prosjektleder Tore Ragnar Neset. Han jobber i personal og organisasjonsavdelingen, og skal lede prosjekt Tekreal 2030.

Vil sikre fremtiden

Det er fakultetets dekan Vikas Thakur som har initiert dette prosjektet, for å sikre et økonomisk bærekraftig fakultet for teknologi og realfag.

– Strategisk posisjon, økonomi og arbeidsmiljø er tre viktige formål bak prosjektet, legger Neset til.

Dette betyr at utdanningstilbudet vil tilpasses etter fremtidens studenter, møte arbeidsmarkedets krav, og forsterke forskningen for å håndtere fremtidige utfordringer.

I tillegg til å øke antallet samarbeidspartnere og styrke samarbeidet med næringslivet.

Bygger på styrkene

Fremover skal Neset sammen med en egen prosjektgruppe utføre en analyse av utdanning og forskning knyttet til økonomi.

Tore Ragnar Neset, prosjektleder for Tekreal 2030.

Denne utredningen vil foregå frem til oktober, og samkjøres med UiAs strategi og fakultetets strategiplan.

– Vi må se på endringene i markedet og hvordan disse vil påvirke oss frem mot 2030. Det vil si at vi må se etter hvilken betydning dette vil få for ulike studier, emner i visse studieprogram og forskningsaktiviteter. For å være best mulig rustet for fremtiden må vi se på alle aspekter ved fakultetet, sier Neset.

Han understreker at prosjektet vil bygge på fakultetets mange styrker, og vil dermed ikke ha et problemorientert utgangspunkt.

– Tekreal har mange gode utdanninger, og leverer godt når det kommer til forskning med hele 40 prosent av UiAs totale publikasjonspoeng. Derfor er vår ambisjon å fortsette med å utvikle en velfungerende organisasjon.

«Alle» skal med

Neset er ikke alene om prosjektet. Det er blitt etablert både egen styringsgruppe og prosjektgruppe. Studentrepresentanter og eksterne partnere vil også bli involvert for å sikre et bredt spekter av perspektiver.

Dersom prosjektet skal oppnå suksess innen 2030, oppfordrer Neset at alle som har mulighet til å ta del i prosjektet bør aktivt uttrykke sine meninger og komme med innspill til forbedringer.

Mann foran trær
Neset ønsker at flest mulig skal bidra til å styrke fakultetet og UiA.

Derfor vil det bli arrangert workshops i august, september og oktober. Her vil det være mulig å dele ideer og bidra med egen kompetanse.

– Til høsten ønsker vi å få med oss flere inn i prosessen. Det betyr likevel ikke at vi får til å snakke med alle, men vi ønsker å involvere så mange vi kan og at alle kjenner til prosjektet, sier Neset.

Tore Ragnar Neset vil være i både Kristiansand og Grimstad for spørsmål og innspill angående prosjektet. Det vil komme mer informasjon om workshops når det nærmer seg.

Disse er bidragsytere til Tekreal 2030

Styringsgruppe: Vikas Thakur (leder), Jorunn Gislefoss, Halvard Øysæd (Akademikerne/Tekna), studentrepresentant fra fakultetsstyret

Prosjektgruppe: Tore Neset (prosjektleder), Heidi Kristensen (sekretær), Lillian Egelandsaa (YS), instituttledere, Jorunn Gislefoss, Damares Stenbakk (kommunikasjon)

Eksterne og studentrepresentanter vil bli inkludert til høsten.

Bilde av Tore Ragnar Neset
Seniorrådgiver