Nytt laboratorium skal gjøre det enklere å forske på alger

Nylig åpnet et nytt laboratorium på Institutt for naturvitenskapelige fag. Her vil det hovedsakelig foregå forskning på mikroalger.

Bildet kan inneholde: smil, hvit, arbeidstøy, kjole skjorte, erme.

I vår fikk stipendiat Stian Borg-Stoveland en idé om å utvide utstyret han benyttet i forskningen om alger. Nå har han åpnet egen algelab på fakultetet. Alle foto: Damares Stenbakk

Av Damares Stenbakk
Publisert 20. juni 2024 - Sist endret 21. juni 2024

– Oppdrettsnæringen er på jakt etter bedre alternativer til dagens fiskefôr, og alger kan være en av løsningene. Hittil har jeg dyrket algene i små flasker på 50-100 milliliter, men ønsket noe større.

Det sier Stian Borg-Stoveland, stipendiat ved Institutt for naturvitenskapelige fag.

Forskningen hans på mikroalger i avfallsvann fra lakseoppdrett er omfattende. Derfor ønsket han større plass til forskningsprosjektet, og fant ut at et laboratorium i en ledig kjeller på instituttet ville være en god mulighet.

Kreativ og bærekraftig matmetode

Doktorgraden til Borg-Stoveland er et samarbeidsprosjekt mellom Ecofishcircle AS og UiA. Den går i korte trekk ut på å dyrke mikroalger i avfallsvannet fra oppdrettslaks.

I kjelleren på instituttet har det blitt rigget godt til for at algene skal trives.

Disse mikroalgene benytter seg av næringsstoffene som finnes i avfallsvannet for å vokse. Dette gir to fordeler: Avfallsvannet renses, og mikroalgene kan i sin tur brukes som ingrediens i laksefôr.

– I dag hentes fisk fra havet, som males til mel og omdannes til olje for å fôre oppdrettslaks. I tillegg brukes en økende mengde plantebaserte tilsetninger, som for eksempel soyabønner. Dette er ikke bærekraftig, og gir dermed et økende behov for nye kilder til protein og fettsyrer som kan brukes i laksefôr, sier han.

Borg-Stoveland håper også å få plass til flere fisketanker i det nye laboratoriet. Disse kan huse forskjellige arter av fisk, krepsdyr og larver. Noe som vil gi en unik mulighet til å studere mikroalger.

Supermat for mennesker

Fremover ønsker Borg-Stoveland å engasjere studenter på bachelor- og masternivå. Det er nemlig ikke bare nyttig som fiskefôr.

Stian Borg-Stoveland håper på at laben kan engasjere flere studenter.

– Algene har mange bruksområder. De fungerer som supermat for oss mennesker på grunn av sitt høye innhold av verdifulle næringsstoffer, men de er også nyttige i produksjonen av legemidler og kosmetikk.