Ny instituttleder for naturvitenskapelige fag

Det er Elna Svege som skal lede Institutt for naturvitenskapelige fag fremover.

Bildet kan inneholde: smil, anlegg, lykkelig, briller, elektrisk blå.

Elna Svege er ikke ukjent for lederroller på UiA. Nå ser hun frem til å lede et nytt institutt. Foto: Damares Stenbakk

Av Damares Stenbakk
Publisert 14. juni 2024 - Sist endret 18. juni 2024

– Mitt hovedmål vil bli å lage gode interne rutiner og jobbe sammen med de ansatte i prosjektet Tekreal 2030, sier Elna Svege.

Hun skal ta over for Hans Wilhelm Weinberger, og vil være midlertidig instituttleder i ett år fra 1. juli.

Dette er prosjekt Tekreal 2030: Skal gjøre teknologi og realfag mer attraktivt

Erfaren leder på UiA

Elna Svege er ikke ukjent med lederroller på UiA. Hun har tidligere ledet Institutt for matematiske fag fra 2010 til 2018, og fungert som assisterende leder for samme institutt. Videre har Svege innehatt rollen som visedekan for lærerutdanningen ved fakultet for teknologi og realfag.

Utover dette har hun vært leder for MatRICs drop-in tilbud i Kristiansand, administrativ leder for den nasjonale forskerskolen MaScE, og administrativ koordinator i forskningsgruppen MERGA.

Nå ser den nye instituttlederen frem til å ta fatt på nye oppgaver.

– Det skjer mye spennende på instituttet i de ulike forskningsgruppene og i utdanningene. Det nettbaserte årsstudiet i biologi har fått mange søkere, og vi er nå dedikerte til å levere et godt studieprogram. Det er også spennende planer om nytt masterstudium i persontilpasset medisin og i den forbindelse åpning av et nytt cellelaboratorium, sier hun.