Nå er Fakultetet offisielt miljøfyrtårnsertifisert

Fakultet for teknologi og realfag kan juble over å være det første fakultetet på UiA som har fått en slik høytstående miljøsertifisering.

Hovedinngangen på Campus Grimstad

Nå er det bestemt at miljøfyrtårnsertifiseringen skal gjennomføres på hele universitetet. Fakultet for teknologi og realfag er først ute!

Av Damares Stenbakk
Publisert 27. mai 2024 - Sist endret 31. mai 2024

Siden forrige høstsemester har det pågått en større innsats for å oppnå sertifiseringen til Miljøfyrtårn. Fakultetsdirektøren er godt fornøyd med at de ansattes miljøtiltak blir anerkjent.

Miljøfyrtårnsertifiseringen gir et signal om at vi er langt fremme i skoene med hensyn til bærekraft, sier fakultetsdirektør Jorunn Gislefoss.

Det er bestemt at miljøfyrtårnsertifiseringen skal gjennomføres på UiA-nivå, samt for hvert fakultet.

– Derfor er vi stolte av å komme gjennom nåløyet og være det første fakultetet til å få en slik sertifisering på UiA, fortsetter Gislefoss fornøyd.

Hva er miljøfyrtårn?

Miljøfyrtårn tilbyr et konkret sertifiseringsverktøy og et effektivt miljøledelsessystem – som skal hjelpe virksomheter med å redusere miljøbelastningen, stimulere til grønn omstilling og øke konkurransekraften.

• Sertifiseringen skal bidra til grønn omstilling av norske arbeidsplasser.
  • Det er den første nasjonale ordningen i Europa som er blitt anerkjent av EU.

Kilde: Miljøfyrtårn

Kvalitetsstempel og godt omdømme

Men hva betyr det egentlig å være miljøfyrtårnsertifisert?

Helge Wehus er seniorrådgiver for HMS og beredskap på fakultetet. Ifølge han gir det et positivt omdømme om hvordan vi tar miljø på alvor, men det sier også noe om sikkerhetskvaliteten på UiA.

Helge Wehus er seniorrådgiver for HMS og beredskap på fakultetet.
Som fakultetsrepresentant har Helge Wehus jobbet for å få til sertifiseringen.

– Dette betyr at vi er på et visst nivå som tilfredsstiller kravene når det gjelder miljøet.

Wehus legger til at det er en god grunn til at Fakultet for teknologi og realfag ble godkjent først:

– Vi har jobbet med helse og miljøsikkerhet i flere år og har gjort mange gode forbedringer. Dette fakultetet har mye fysisk, i form av maskiner og utstyr. Ikke minst bruk av kjemikalier. Det at vi er et så stort fakultet med så mange aktiviteter er grunnen til at vi fikk sertifiseringen først.

Får ros for arbeidet

Det som særlig utmerket seg, var HMS-kurset tilrettelagt for nye studenter som inntar UiA hver høst. Her går over 1000 studenter gjennom viktig kunnskap om miljø, helse og sikkerhet.

– De lærer om det psykososiale, mobbing, trakassering og det å være student. I tillegg til risikovurdering, teori, brann og førstehjelp. Dette får de teste ut i praksis med aktiviteter på plenen. Noe vi fikk veldig skryt for, sier en fornøyd Wehus.

Hele sertifiseringsprosessen har blitt gjort i forbindelse med UiAs utvalg som jobber med miljøfyrtårn, sammen med en representant fra hver enhet på universitetet. I denne forbindelse var Wehus fakultetsrepresentant.

For Helge Wehus slutter ikke jobben mot en ny sertifisering.

– Denne sertifiseringen setter i gang en forbedringsprosess hos oss, og mot en ny resertifisering om tre år, understreker han.