Her er de første KI-studentene uteksaminert fra UiA

Dette kullet markerer de første studentene som fullfører det femårige studiet i kunstig intelligens på UiA. Nylig tok en gruppe fornøyde master- og bachelorstudenter farvel etter vel gjennomførte studier.

Fire gutter står med røde diplomer

Gabriel Henriksen (f.v), Ole Steine Olsen, Vetle Evensen, og Sondre Melhus kan stolt feire at de er de første til å fullføre en mastergrad i kunstig intelligens ved UiA. Foto: Damares Stenbakk

Av Damares Stenbakk
Publisert 18. juni 2024 - Sist endret 20. juni 2024

– Da vi startet på UiA hadde vi ikke forventet en så omfattende utvikling innen kunstig intelligens, sier Sondre Melhus.

Han er en av de seks første som har fullført den femårige mastergraden i kunstig intelligens på UiA, etablert i 2019. Nå kan de stolt kalle seg sivilingeniør i faget.

Roser foreleserne

Det var store smil da fire diplomer ble tildelt til de fremmøtte. Klassekameratene Sondre Melhus, Vetle Evensen, Ole Steine Olsen og Gabriel Henriksen er glad for at de tidlig så verdien av denne teknologien for fremtiden.

De siste fem årene har forberedt dem på teknologiens utfordringer og fremskritt. De trekker frem forelesernes kompetanse som en av flere høydepunkter ved å studere på UiA.

– Vi har ordentlig gode forelesere i kunstig intelligens, som professor Morten Goodwin. Han er frempå i feltet og fremmer det positivt, sier Vetle Evensen.

Rett utdanning til rett tid

Melhus påpeker fordelene med å studere på en mindre campus som Grimstad.

– Du får et personlig forhold til ansatte og forelesere. Flere har en åpen dør-policy som gjør det lettere å snakke med dem om det skulle være noe. Det er veldig hyggelig.

Nå er de ferske sivilingeniørene klare for å hoppe ut av studentlivets rede, og spre vingene inn i arbeidslivet.

– For meg er drømmejobben noe innenfor automatikk og selvkjørende biler. Vi får se hvordan dette blir i Norge, sier Melhus.

Instituttleder Folke Haugland takket av studentene med tale, diplom og sjokolade. Foto: Nico Hagen

Det møter Folke Haugland med begeistring og applaus. Han er instituttleder for informasjons- og kommunikasjonssystemer (IKT) på UiA.

– Her har disse studentene tenkt riktig. De har kommet inn på relevant utdanning til rett tid. For oss er det hyggelig å tilby noe som viser seg å være viktig, sier han.

Hundrevis feiret

Det var ikke bare disse studentene som var fornøyde med mottatte diplomer. Hundrevis møtte opp på rød løper i finstasen sammen med familie, for å feire fullført mastergrad.

Det var fornøyde studenter fra teknologi og realfag til helse og idrettsvitenskap. Rektor Sunniva Whittaker holdt tale etterfulgt av musikkinnslag fra tidligere musikkstudenter, og inspirerende tale fra avgangsstudenter.

Rød løper og rørende tale

Nylig markerte også over 300 bachelorstudenter fullførte studier med ferske diplomer i hånden. Her ble det feiret med rød løper, fotovegg og god stemning.

Dette markerte også den første bacheloravslutningen i akademisk e-sport, der fem studenter mottok diplom for levert bacheloroppgave.

God stemning under bacheloravslutningen. Foto: Helga Marie Tobiassen

Studenttalen ble holdt av Aziz Azizi. Han studerer industriell økonomi og teknologiledelse på UiA, og kjent for sitt spesielle vennskap med Dag Otto Lauritzen.

– Han har en spesiell forhistorie som flykning fra Afghanistan, og holdt en veldig rørende tale for sine medstudenter. Vi hadde også musikk fra to studenter som går bachelor i musikk på kunstfag, de var veldig dyktige og satte en veldig god stemning for arrangementet, sier arrangør Helga Marie Tobiassen.

Er du tidligere student på UiA? Da er du en UiA-alumn og kan holde kontakten med UiA og studievenner gjennom å registrere deg i UiA Alumni:

Medlemskapet er gratis og gir deg en rekke fordeler