English version of this page

Henriette jobber med kunstig intelligens i Sør-Korea

En utdanning som dataingeniør ga Henriette Folåsen inspirasjon til å pakke kofferten og satse i Seoul.

Kvinne i fiolett bakgrunn

Mulighetene er mange med en bachelorgrad i dataingeniør. Henriette Folåsen bosatte seg i Sør-Korea, og har et mål om å jobbe hos Samsung eller Hyundai i fremtiden. Alle foto i saken: Privat

Av Damares Stenbakk
Publisert 17. apr. 2024 - Sist endret 17. apr. 2024

– Dataingeniører vil spille en avgjørende rolle i å utvikle den nye teknologiske hverdagen vår, sier Henriette Folåsen (26).

Hun har en bachelorgrad i dataingeniør ved Universitetet i Agder (UiA). Etter studiet jobbet hun som softwarekonsulent i Oslo, før hun bestemte seg for å satse i Sør-Koreas hovedstad.

Der fikk hun stipend for å ta en mastergrad og jobbe med kunstig intelligens samtidig.

Inspirert av gaming

Folåsen har vært interessert i datamaskiner og gaming så lenge hun kan huske. Det inspirerte henne til å utdanne seg til dataingeniør.

Har du ikke nok kunnskap om data eller teknologi fra før av? Det trengs ikke, forsikrer hun:

Kvinne på restaurant
Det var interessen for gaming som inspirerte Henriette til å satse på en karriere i Asia innenfor teknologi.

– Jeg hadde begrenset programmeringskunnskap før studiene, men jeg fikk all nødvendig opplæring på UiA. Måten vi jobbet med prosjekter ga oss praktisk erfaring og relevant kunnskap. Det gjorde også overgangen til arbeidslivet lettere.

Utdanningen i dataingeniør på UiA har to spesialiseringer: Cybersikkerhet og softwareutvikling. Foleåsen valgte sistnevnte.

Det kom spesielt godt med da hun jobbet som softwarekonsulent hos Capgemini, et internasjonalt konsulentselskap som spesialiserer seg på teknologi.

– I jobben la jeg merke til at det vi lærte på UiA gjorde det lettere å ta smarte valg i møte med kundenes behov. Jeg ble positivt overrasket over hvor godt den teknologiske kunnskapen vi hadde fått på universitetet passet inn i den praktiske arbeidshverdagen, sier hun.

Muligheter med roboter

I dag jobber 26-åringen med kunstig intelligens i et laboratorium i Seoul, samtidig som at hun jobber med mastergraden på samme område. En del av arbeidshverdagen er å forske og holde ukentlige presentasjoner til forskningsteamet.

Kvinne i en lab
Etter studiene på UiA fikk Henriette et prestisjefylt stipend til å jobbe og ta en mastergrad i kunstig intelligens ved Konkuk University.

Dagen starter gjerne rundt lunsjtider, og slutter rett før midnatt.

– Vi jobber på en robot som skal være en helseassistent for eldre personer. Den skal for eksempel hjelpe til med medisiner, sier hun.

Hvorfor akkurat Sør-Korea? Folåsen har lenge vært interessert i hvordan den koreanske kulturen bruker moderne teknologi. Hun ønsker også å ha et konkurransefortrinn når hun skal søke jobber i fremtiden.

– Norske bedrifter samarbeider ofte med koreanske bedrifter innenfor teknologi og ingeniørfag. Da er det en fordel å ha god kjennskap til språket og kulturen, sier hun.

Planen er å bli boende i Sør-Korea og fortsette å jobbe med kunstig intelligens etter mastergraden. Målet er å få jobb i enten Samsung eller Hyundai.

Gode alternativer i Grimstad

Som student er det et hav av valgmuligheter og steder man kan studere. Folåsen anbefaler Grimstad for det gode studentmiljøet. Turer i skogen ble spesielt en viktig del av skolearbeidet med studiegruppen.

Mulighetene i Grimstad gjør deg også attraktiv i jobbmarkedet. Hun trekker frem praksisarbeid, mentorordninger og prosjekter som gode eksempler til en god CV.

Selv var Folåsen aktiv som studentmentor og apputvikler i et prosjekt.

– Dataverdenen utvikler seg kjapt. Derfor er det viktig å være nysgjerrig. Mitt tips er å være en del av prosjekter for å lære på en praktisk måte, sier hun.

Interessert i å bli dataingeniør? Ta en bachelorgrad på UiA

Du kan også ta en master i kunstig intelligens på UiA

En mastergrad i kunstig intelligens (Ai) og tingenes internett (IoT) gir deg også mange karrieremuligheter