Han samarbeider med Vianode og Equinor under studiene

Flere ledende bedrifter er engasjert i å utvikle miljøvennlige løsninger. Trond Erik Aagestad samarbeider med to store norske bedrifter i et masterprosjekt om batteriteknologi.

Mann i hvit frakk i lab

Som student får man økt kompetanse og et større nettverk ved å være en del av et samarbeidsprosjekt, ifølge UiA-student Trond Erik Aagestad. Alle foto i saken: Privat

Av Damares Stenbakk
Publisert 17. apr. 2024 - Sist endret 6. mai 2024

– Er du motivert, interessert og villig til å lære underveis blir du sett av bedriftene, og de kan fort tilby deg videre jobb, sier Trond Erik Aagestad (27).

Han tar en mastergrad i fornybar energi på Universitetet i Agder (UiA), og skriver masteroppgaven sin om utvikling av batteriteknologi. Det gjør han i samarbeid med Vianode og Equinor. To store bedrifter som satser på det grønne skiftet.

Dette er fornybar energi

Fornybar energi er en teknologiutdanning i Grimstad som handler om forskjellige måter å hente energi fra kilder som vann, vind og sol. Gjennom utdanningen lærer du å jobbe praktisk med elkraft, bioenergi, batteriteknologi og forbrenningsteknikk.

Les mer om studietilbudene nederst i saken.

Fra olje til batteri

Aagestad har tidligere skrevet bacheloroppgaven sin i samarbeid med Vianode. Der fikk han interesse for batteriteknologi og elektrokjemi, og ønsket å videreføre arbeidet i masteroppgaven. Da Equinor hørte om prosjektet, ønsket de å være med på laget.

– Det at Equinor, et selskap med bakgrunn i oljeindustrien, nå satser på batteriutvikling er utrolig spennende. Å være en del av dette er en fantastisk mulighet, sier han.

Hele prosjektet foregår i et laboratorium. Her måler, tester og eksperimenterer Aagestad utviklingen av batterier. Det han jobber med er så smått at det foregår på atomnivå.

batteri
Slik ser Trond Eriks masteroppgave ut. Han undersøker hvordan vi kan bruke et materiale som er igjen etter utvinning av olje, kalt petroleumskoks. Her forsker han på hvordan dette materialet fungerer i batterier og hvordan det påvirkes i ulike temperaturer.

– Du lærer mye av labforsøk kombinert med teori, spesielt når du jobber med noe på atomnivå. Dette hjelper deg med å forstå hvordan alle typer fornybar energi faktisk virker og hvordan du kan bruke dem, sier han.

To som viser vei

Når du samarbeider med en bedrift, sitter du sjeldent alt alene. Du har ofte to veiledere: En fra UiA som kjenner det akademiske fagfeltet du skriver om, og en fra bedriften du samarbeider med. Disse hjelper deg med utfordringer som dukker opp. Enten du sitter fast med teori eller trenger en hjelpende hånd når du eksperimenterer.

Noen bedrifter gir deg også det lille ekstra. Selv fikk Aagestad dekket reise til Lillestrøm for å eksperimentere hos Institutt for energiteknikk (IFE).

– Under oppholdet lærte jeg om arbeidet til en laboratoringeniør. Jeg fikk flere nyttige ideer og perspektiver som vil hjelpe meg med å forbedre masterprosjektet mitt, sier han.

Fot inn i arbeidslivet

Mann i hvit labfrakk
Trond Erik jobber praktisk med batterier i et laboratorium. – Du tar fatt på problemløsning på en helt ny måte, og får bidra til å løse utfordringer vi står overfor når det gjelder miljø og klima.

En utdannelse i fornybar energi åpner mange dører i et prosjektsamarbeid. Både lokale og nasjonale bedrifter samarbeider med studenter fra UiA.

For 27-åringen er samarbeidsprosjektet en god vei inn i arbeidslivet, og det gjør ham mange erfaringer rikere.

– Dette øker sjansen til å få jobb hos bedriften etterpå. Om du ikke får jobbtilbud med en gang, gir samarbeidet deg ferdigheter som er etterspurt i arbeidslivet, sier han.

Kunne du tenkt deg å samarbeide med en bedrift? Da har Trond Erik Aagestad noen verdifulle tips:

• Begynn tidlig å lese litteratur om temaet ditt. Får du lagt grunnlaget til oppgaven tidlig, er det lettere å jobbe med oppgaven gjennom hele semesteret
  • Velg en oppgave du har lyst til å utforske
  • Vær frempå i dialogen med veilederne, de skal hjelpe deg med oppgaven
  • Jo mer kontroll du har over prosjektet, jo mer fritid og pusterom får du før innlevering

Ta en bachelor i fornybar energi på UiA

Gjør en forskjell for fremtiden og ta en mastergrad i fornybar energi