Biologer fra UiA formidler i Fædrelandsvennen

Hver uke denne våren og gjennom sommeren vil stipendiater og forskere fra Institutt for naturvitenskapelige fag dele med avisens lesere hva de arbeider med, og hva de brenner for.

Portrettbilde av en kvinne og en mann

Stipendiatene Johanna Marcussen og Stian Borg-Stoveland på Institutt for naturvitenskapelige fag står bak formidlingsinitiativet.

Av Walter Norman Wehus
Publisert 17. apr. 2024 - Sist endret 17. apr. 2024

– Vi bygger ut nye fabrikker, veier og boliger, ofte på bekostning av natur som går tapt både på land og i havene. Arter forsvinner, ikke bare ute i den store verden, men også rett foran nesa vår.

Det sier stipendiat Stian Borg-Stoveland på Institutt for naturvitenskapelige fag på Universitetet i Agder (UiA). Han og Johanna Marcussen står bak initiativet med å formidle fagfeltet ukentlig i Fædrelandsvennen denne våren.

En rekke stipendiater og forskere vil skrive om ting som dyphavsøkologi og sjødeponi, til nedbygging av natur og løsninger på arealkonflikter. Det blir også plass til nytt fra forskningsprosjekter, og til og med tips og triks til flåttsesongen.

– Med denne spalten ønsker vi å opplyse om hva forskningen på ulike områder kan fortelle oss, debatter innen forskningen, og hvordan den kan bidra til å finne løsninger på noen av utfordringene vi står overfor, sier Marcussen.

Første artikkel kommer i Fædrelandsvennen i uke 8. God lesning!