English version of this page

Disputas: Eric Kimathi

Eric Kimathi disputerer med ph.d.-avhandlingen “An institutional ethnographic study on the social organisation of integration work in Norwegian ECEC Centers”.

Bilde av Eric Kimathi

Kimathi har fulgt ph.d.-programmet i samfunnsvitenskap, med spesialisering i sosiologi og sosialt arbeid.

  • Prøveforelesning starter kl. 10.00
  • Disputas starter kl. 12.00

Tema for prøveforelesningen er "Discuss the usefulness and limitations of the concept of integration for empirical sociological research".

Disputasleder: Dekan Leif Skiftenes Flak

Les avhandlingen i AURA.

Evalueringskomite: 

  • Førsteopponent: Eva Gulløv, professor, Aarhus Universitet
  • Andreopponent: Anders Vassenden, professor, Universitetet i Stavanger
  • Komitéleder: Heidi Esma Dahl Bønnhoff, førsteamanuensis, institutt for sosiologi og sosialt arbeid, UiA

Veiledere i doktorgradsarbeidet: 

  • Hovedveileder: Professor Ann Christin Nilsen, Institutt for sosiologi og sosialt arbeid, UiA
  • Medveileder: Professor Ove Skarpenes, Institutt for sosiologi og sosialt arbeid, UiA

Sammendrag

Integrering av flyktninger i norske barnehager

Det har blitt påpekt at integrering av flyktninger kan være en utfordring i liberale demokratier. Immigrasjon og integrering har vært sentrale politiske temaer i Norge i mange år . Den norske velferdsstaten spiller en viktig rolle i integreringsprosesser. Barnehager er spesielt sentrale som arenaer der flyktninger ofte får sin første kontakt med norsk kultur. Avhandlingen utforsker den sosiale organiseringen av det arbeidet som gjøres i norske barnehager med tanke på integrering av flyktninger.

Eric Kimathi har anvendt institusjonell etnografi, og datamaterialet er basert på kvalitative intervjuer med barnehageansatte og foreldre med flyktningstatus. Avhandlingen kommer med to hovedargumenter som bidrar til forskningsfeltet. Den første er at diskursen rundt trygghet i barnehager blir institusjonalisert gjennom fortolkninger av autoritative tekster og sosiale teknologier som preger de ansattes forhold til integrering i praksis. Den andre er at integrasjon som målsetning er preget av spenninger mellom ulike kulturelle normer der barnehageansatte sitter med en definisjon av integrering som er sterkt koblet til forhåndsbestemte markører for hva som regnes som «integrert». I avhandlingen stilles det også spørsmål om integrasjon fremmes gjennom relasjonsbygging eller ytre press. Dette knytter Kimathi til en diskusjon om de barnehageansatte opplever det som en profesjonell forpliktelse å få flytningene til å «oppføre seg norsk», eller om de opplever det som viktigere å utvikle et felleskap og en fellesforståelse  med flyktningeforeldrene i arbeidet med integrering.
 

Slik følger du disputasen digitalt

Disputasen er åpen for alle. Meld deg på via denne Zoom-lenken.

Du logger deg på tidligst 10 minutter før oppgitt tid. Etter dette kan du når som helst forlate og komme inn igjen i disputasen. 

Opponent ex auditorio

Tidsfrist for å stille spørsmål er senest i løpet av pausen mellom opponentene. Spørsmål ex auditorio fra publikum kan sendes til Leif Skiftenes Flak.

Kontaktperson

Bilde av Cecilie Rygh Mawdsley
Seniorrådgiver
E-post
cecilie.mawdsley@uia.no
Telefon
+47 38 14 23 82

 

Arrangør

Fakutlet for samfunnsvitenskap
Publisert 10. mai 2024 13:40 - Sist endret 13. mai 2024 09:55