Utviklet nye konsepter for hvordan få flere unge i jobb

Institutt for informasjonssystemer på UiA inviterte til hackathon på UiA Campus Kristiansand 9.-10. april. Tema for årets HackIT var kunstig intelligens og ungt utenforskap.

Fem unge studenter holder en presentasjon på en skjerm foran et dommerpanel og andre deltakere.

HACKATHON PÅ UIA: Studenter fra UiA og elever fra Tangen videregående skole presenterte ulike løsninger for å få flere unge i jobb. Foto: Ingmar Brokka Rike

9. april gikk forskningsgruppen for systemutvikling, Bouvet og Tangen videregående skole sammen om å utfordre studenter ved IT- og informasjonssystemer og elever ved Informasjonsteknologi- og medieproduksjon ved Tangen videregående skole til et to-dagers hackathon om AI og ungt utenforskap.

- Det har vært utrolig spennende å samle så mange dyktige studenter og elever om en problemstilling som er dagsaktuell og viktig. Vi er utrolig glade for dette samarbeidet med Bouvet, NAV Agder og Tangen videregående skole, sier førsteamanuensis ved Institutt for informasjonssystemer på UiA, Peter André Busch og Geir Inge Hausvik.

Imponerende kunnskap

Initiativtakerne bak instituttets første HackIT er imponerte over kunnskapen og kreativiteten til elevene ved Tangen videregående skole, og gleder seg til å videreutvikle dette samarbeidet.

- Da tilbudet fra UiA om å delta på HackIT var vi aldri i tvil om at dette var et supert tilbud vi måtte takke ja til. Vi takker for muligheten til å skape faglige møtepunkter på tvers av utdanningsinstitusjoner, og ikke minst for en unik mulighet for våre elever til å få et innblikk i studentlivet og arbeidsformer på universitetet. At vi fikk anledning til å diskutere et viktig samfunnsproblem, som inngår i overordnet læreplan i en teknologisk kontekst ytterligere forsterker alle gevinstene vi fikk ved å delta. Vi gleder oss til neste anledning sier avdelingsleder ved Tangen videregående skole, Jo Erlend Thunberg.

Dagens utfordringer

Under første dagen av årets hackathon fikk deltakerne høre Arve Haug fra NAV Agder presentere utfordringene ved Ungt utenforskap, og hva NAV ønsker å få hjelp til å løse. Deretter fulgte Håkon Kile fra Bouvet som snakket om kunstig intelligens. Sondre S. Bergane fra UiA Nyskaping snakket om hvordan man kan gå frem for å løse ulike utfordringer.

- Å være med på å arrangere HackIT har vært en fantastisk mulighet for Bouvet Agder til å knytte tettere samarbeid med utdanningsinstitusjoner i Agder og dermed møte morgendagens teknologitalenter. Vi ble begeistret da vi ble invitert med på initiativet siden det reflekterer vår tro på tverrfaglig samarbeid og teknologi som viktig bidragsyter for å løse fremtidens utfordringer, forteller Kristian Lindeberg Grindheim fra Bouvet Agder.

- Det har vært inspirerende å se hvordan studenter og elever arbeidet sammen for å adressere viktige utfordringer knyttet til ungt utenforskap i samfunnet. Vi er stolte over å ha bidratt til å skape denne arenaen, og håper det kommer flere muligheter til samarbeid, legger han til.

Den andre dagen startet med innsiktsfulle foredrag ved Solveig Nilsen fra Bølgen bærekraftsenter og Klara Elizabeth Ruud ved Innoventus Sør, før deltakerne var klare for intens jobbing inn mot den store finalen hvor pitching, middag og premieutdeling sto for tur.

Samskaping i sentrum

HackIT er et godt eksempel på samskaping med viktige bidrag fra Bouvet, Tangen videregående skole og UiA.

- Dette hadde vi ikke klart uten det gode samarbeidet med Bouvet, NAV og Tangen videregående skole. Det er utrolig inspirerende å se hvordan lokale aktører anerkjenner og satser på kompetanseutvikling i regionen, sier initiativtakerne. Dagens utfordringer er komplekse og samskaping er helt nødvendig for å løse disse, sier sier Peter André Busch og Geir Inge Hausvik.

Publisert 30. apr. 2024 - Sist endret 3. mai 2024