Hedret med pris for sitt arbeid om politisk engasjement blant ungdom

Sunniva Jacob Svenkerud, Jonatan Gitmark Eriksen, Lotta Lie-Nilsen og Mirijam Goepel fra Vågsbygd videregående skole fikk 1. plass under utdeling av Eilert Sundt-prisen 2024.

Prisvinnerne står på en gressplen foran universitetet med innrammet pris og blomster i hendene.

ELIERT SUNDT-PRISEN: Prisvinnerne fra Vågsbygd videregående skole, Dahlske videregående skole i Grimstad og Kristiansand Katedralskole på Gimle ble hedret med pris for sine oppgaver knyttet til et samfunnsfaglig område. Foto: Ingmar Brokka Rike

Av Ingmar Brokka Rike
Publisert 25. apr. 2024 - Sist endret 25. apr. 2024

Gjennom en spørreundersøkelse har vinnerne fra Vågsbygd videregående skole undersøkt om ungdom har blitt mer politisk engasjert på grunn av Israel-Palestina-konflikten, hvordan ungdom har engasjert seg og hva som har påvirket engasjementet.

De fire Vågsbygd-elevene har i tillegg undersøkt om ungdom tør å fortelle hva de mener om konflikten. Det er Kusuma Beathe Chanont Bremset som har veiledet elevene.

I studien bruker de blant annet tostegshypotesen, Maslows behovspyramide, og kultivasjonsteorien, og drøfter om deres eventuelle økte politiske aktivitet kan skyldes mediepåvirkning, gruppepress eller et ønske om å oppfylle ulike behov.

De fire elevene fra Vågsbygd videregåendeskole presenterte vinneroppgaven under prisutdelingen på UiA. Foto: Ingmar Brokka Rike

 

Juryen begrunner førstepremien med at oppgaven skiller seg klart ut som en tydelig vinner, og mener at den holder et imponerende nivå på de fleste områder. 

- Det er ufattelig stas å få denne prisen, og så har det vært veldig gøy å jobbe med oppgaven. Det er ikke ofte man får muligheten til å drive med samfunnsvitenskapelig forskning når man går på videregående. Det er en god forberedelse for å gå videre til et studium, men så er det også en god mulighet for oss til å finne spørsmål på de tingene som vi lurer på, forteller Mirijam Goepel (19)

- Gir det mersmak på videre studier?

- Ja, det gjør det så absolutt. Dette har vært veldig gøy, så det har gjort meg enda mer motivert til å studere innenfor samfunnsvitenskapen, sier 19-åringen.

Hadde ingen planer om å delta

2. premie gikk til Ingeborg Handaa, Nora Elisabeth Helleland, Pernille Linnea Ruud-Olsen og Pia Ølberg fra Dahlske videregående skole i Grimstad. Temaet for oppgaven er «Elevenes bordsetting i kantina». De har hatt Kristin Maria Lundemo Brændeland og Petra Bettina Krüger som veiledere.

I oppgaven undersøker elevene hvorfor elever setter seg der de gjør i kantina – og hva reaksjonene kan være hvis man setter seg «feil». Ved å blant annet bruke speilingsteori, sammenligningsteorien og den sosiale identitetsteorien drøfter de hva som kan forklare funnene de gjør knyttet til hvor elevene setter seg i kantina og hvorfor. Også her er gruppepress et aktuelt tema som behandles.

De fire elevene fra Dahlske videregående skole presenterte også oppgaven sin under prisutdelingen. Foto: Ingmar Brokka Rike

 

Elevene fra Dahlske videregående skole hadde i utgangspunktet ingen planer om å delta i konkurransen, men så ble de overtalt, og resultatet ble en 2. plass.

- Ja, det var litt uforventet, og så var det veldig gøy. Vi har jobbet med dette i sosialkunnskap og psykologi, og vi tenkte egentlig ikke å sende inn, men veilederne våre mente at oppgaven var god, så de anbefalte oss å sende den inn. Vi sendte den inn og hadde egentlig ikke så høye forventninger. Å komme helt opp til andreplassen er veldig gøy, forteller Pia Ølberg (18).

- Gir det mersmak på videre studier?

- Ja, det er jo veldig givende, og så er det fint at vi får noe igjen for alt arbeidet vi har gjort. Vi valgte et tema som vi interesserer oss for, så det var jo gøy å jobbe med det, konstaterer hun.

Ungdommers holdning til Gaza-konflikten

3. premie gikk til Oda Herum Bakken, Matilde Bårdsen & Martin Stavland fra Kristiansand Katedralskole på Gimle med oppgaven "Ungdommers holdninger til konflikten i Gaza". Elevene har hatt Kristel Jensen som veileder i arbeidet.

Studien tar for seg om ungdom føler et press for å mene noe om konflikten, og om dette er avhengig av kjønn, religiøs bakgrunn eller hva slags studieretning elevene går på. I oppgaven har elevene blant annet brukt sosial identitetsteori, teori om kultivasjon og sosial påvirkning for å drøfte resultatene de har fått i sin spørreundersøkelse.

Det var kun Martin Stavland som hadde anledning til å delta på prisutdelingen.

Martin Stavland her sammen med førsteamanuensis ved institutt for sosiologi og sosialt arbeid, Irene Trysnes, og førstelektor ved institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, Katja Haaversen-Westhassel Skjølberg, som leder prisen. Foto: Ingmar Brokka Rike

Lang tradisjon med Eilert Sundt-pris

Eilert Sundt-prisen er et samarbeid mellom UiA (Fakultetet for samfunnsvitenskap) og Agder fylkeskommune.  Anne Ryen, professor emerita ved fakultetet er prisens grunnlegger, og i år var det førsteamanuensis ved institutt for sosiologi og sosialt arbeid, Irene Trysnes, og førstelektor ved institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, Katja Haaversen-Westhassel Skjølberg, som leder prisen.

Utgangspunktet for skrivekonkurransen er å skrive en oppgave knyttet til et samfunnsfaglig område, hvor oppgaven er knyttet opp til læreplanmål i fagene til elevene, samt knyttet opp til regionen Agder.

I årets konkurranse ble det totalt sendt inn 43 oppgaver, og juryen har jobbet systematisk med å vurdere bidragene som i år kom fra Dahlske videregående skole, Drottningborg videregående skole, KKG, KVS-Lyngdal, Mandal videregående skole og Vågsbygd videregående skole.

Vinnerne av Eilert Sundt-prisen får henholdsvis 15 000, 10 000 og 5000 kroner for 1., 2. og 3. plass. Premiesummen fordeles på gruppas medlemmer.

Fem jurymedlemmer står med blomster i hendene foran en plakat med UiA-logoer.

Årets jury var sammensatt av ansatte ved UiA, representanter fra politikken og lektorer ved de videregående skolene i Agder. Foto: Ingmar Brokka Rike

 

I juryen:

  • Ingrid Næser, lektor ved Vågsbygd videregående skole – juryleder 2024
  • Roya Denise Haugen, PhD-stipendiat ved Institutt for sosiologi og sosialt arbeid ved UiA
  • Kjell Andreas Magnus, lektor ved Kristiansand Katedralskole Gimle (KKG)
  • Ragnhild Andrea Birkeland, lektor ved Mandal videregående skole
  • Kai Steffen Østensen, fylkestingsrepresentant (AP)
  • Kaisa Augusta Hansen-Suckow, prosjektleder for demokratiprosjektet, Samsen kulturhus

Dekan ved fakultet for samfunnsvitenskap, Leif Skiftenes Flak, skrøt av arbeidet til elevene under lunsjen i forbindelse med prisutdelingen. Foto: Ingmar Brokka Rike

 

Les oppgavene, juryens begrunnelse og se oversikt over tidligere vinnere av Eilert Sundt-prisen her.

Hederlig omtale

Juryen forteller i sin begrunnelse at de er imponert over kreativiteten blant elevene når det gjelder forskningstemaer, problemstillinger de har formulert og over forskningsarbeidene som er nedlagt. Juryen mener det er et svært høyt nivå blant deltakerne i konkurransen, og selv om ikke alle blir prisvinnere, så berømme juryen de dyktige deltakerne i konkurransen.

Flere oppgaver har blitt fremsnakket av juryen. I begrunnelsen trekker juryen frem tre oppgaver som får hederlig omtale:

Fra Dahlske videregående skole i Grimstad fikk oppgaven med tittelen «Ytringsfrihet i klasserommet» hederlig omtale for en kreativ problemstilling og for å forske på en tematikk som er utrolig viktig.

Juryen vil også rose oppgaven «Hvem gir til de fattige og hvorfor?» skrevet av elever fra Mandal videregående skole for svært god anvendelse av tidligere forskning inn i analysen av egne funn.

Den tredje oppgaven som fikk hederlig omtale fra juryen, var «Ungdommers forhold til FOMO», (altså «fear of missing out») skrevet av elever fra KKG. Juryen liker at undersøkelsen utfordrer etablerte sannheter, og fremhever at forfatterne viser god metodeforståelse i sin kritiske holdning til egne funn.  

Målet med Eiler Sundt-prisen er:

  • Økt fokus på samfunnsfaglige problemstillinger i regionen.
  • Økt kompetanseoverføring og økt utviklings- og forskningsarbeid mellom Universitetet i Agder og de fylkeskommunale og private videregående skolene, i tråd med målsettingene i Regionplan Agder 2030.
  • Økt samfunnsengasjement blant ungdom.
  • Økt fokus på forskning og høyere utdanning.