Veiledning av studenter i praksis i lærerutdanningene

Veiledning av studenter i praksis skjer i et samarbeid mellom praksislærer, faglærer ved UiA og ledelsen ved praksisstedet, hvor praksislærer har det overordnede ansvaret for veiledningen i det daglige. Veiledningen skjer både gjennom uformelle samtaler fortløpende underveis i praksisdagene og i organiserte veiledningstimer.

Veiledning fra praksislærer

Veiledning fra praksislærer skal ta utgangspunkt i hva studenten gjør i praksis og de forventningene og læringsutbyttene som gjelder for den aktuelle praksisperioden. Veiledningen tar også hensyn til hvor i studieløpet studenten er.

Studentene skal som hovedregel ha mellom 1–2 veiledningstimer totalt pr. uke, og veiledningen kan foregå både i gruppe, par eller individuelt. Det skal avtales møtetid for de organiserte veiledningstimene gjennom hele praksisperioden, og de skal foregå uforstyrret. Student og praksislærer forbereder seg til veiledningssamtalene.

Oppfølging fra faglærer

Faglærer fra UiA følger opp studentene i praksis gjennom avtalte møter for observasjon av studenten, etterfulgt av veiledningssamtale basert på det faglærer har observert av studentens praktiske lærerarbeid i barnehage eller skole.

I denne veiledningssamtalen drøfter student, praksislærer og faglærer det faglige og/eller det didaktiske innholdet i økta som studenten har gjennomført.

Publisert 29. mai 2024 - Sist endret 29. mai 2024