Rammer og innhold for praksis i lærerutdanning for tospråklige lærere

  1. 20 dager praksis knyttet til hvert obligatorisk emne, tre emner i alt fordelt på tre ulike år blir 60 dager praksis i alt i Lærerutdanning for tospråklige lærere.
  2. Studenter som bor i samme område bør organisere praksis sammen i praksisgruppe. Det er ikke nødvendig at studentene tar samme praksisperiode, man kan ha praksisgrupper på tvers av praksisperioder.
  3. Vurderingsrapporten skal være differensiert etter hva slags praksisperiode studenten tar. Det forventes en progresjon i praksis. Det er større krav etter andre praksisperiode enn første, og enda større krav etter tredje praksisperiode. For detaljer, se emnebeskrivelser og vurderingsskjema for hver praksisperiode PRA063. PRA064 og PRA065, som ligger på nettsidene for praksis i Lærerutdanning for tospråklige lærere. Det er viktig at praksislærer leser nøye gjennom malen for vurderingsrapport allerede før påbegynt praksisperiode, og gir veiledning som svarer til denne malen.
  4. Dersom studenter ikke bor i nærheten av hverandre kan UiA bistå i å legge til rette for individuell praksis i Agder.
  5. Hver praksisperiode er normalt 20 sammenhengende dager. Dersom både praksislærer og student ønsker det kan inntil 10 dager organiseres som punktpraksis. Hele praksisperioden må være gjennomført senest to uker før eksamen i det obligatoriske faget og innen 12 uker etter at praksisen ble påbegynt.
  6. Minst én av de tre praksisperiodene må gjennomføres i grunnskolen. De øvrige bør også orienteres mot grunnskolen, men i særlige tilfeller kan de gjennomføres i vgs eller voksenopplæring.
  7. Dette opplegget trer i kraft fra høsten 2019. Studenter som er i sin andre eller tredje praksisperiode, vil måtte innpasses individuelt. Dersom f. eks. én student som er i sin andre praksisperiode bare har 10 praksisdager i sitt foregående år, må påfølgende perioder utvides slik at det samlede antallet praksisdager blir 60. Studenter som påbegynner emnet pedagogikk 2 som sitt første obligatoriske emne høsten 2018 skal ha fire uker (20 dager) praksis som er arbeidskrav i emnet. De kan ikke ta flere uker enn det, for de skal også ha fire uker knyttet til de to påfølgende obligatoriske emnene.
  8. En praksisdag er like lang som en vanlig arbeidsdag for en praksislærer i 100 % stilling.
  9. Hver student må ha hovedansvaret for å planlegge og gjennomføre undervisning minimum fem timer i uka.
  10. Studentene skal aktivt observere så mye som mulig. De må fylle ut minimum to observasjonsskjemaer i løpet av hver praksisperiode, som skal leveres til praksisleder sammen med vurderingsskjema etter perioden.
  11. I tillegg kan studentene bidra i undervisningen, delta i teammøter, foreldremøter og annen virksomhet praksislæreren tar del i.
  12. Hver student skal få veiledning, individuelt eller i gruppe, ca 6-8 timer i uken. Praksislærer betales for 6,67 timer veiledning i uken, som skal dekke alt merarbeid praksislærer har. Dersom studentene har praksis i gruppe, er 4,67 timer veiledning knyttet til gruppen og 2 timer til hver enkelt student.
  13. Veiledning må både gis før og etter undervisning. I forkant av undervisning skal studenten levere planleggingsdokument som strukturerer veiledningssamtalen.
  14. Praksisrapport sendes fysisk på papir med post, sammen med to utfylte observasjonsskjema. Det er ikke tillatt å sende praksisrapporter på epost pga. GDPR med mindre man kan benytte godkjent kryptering.
  15. I det obligatoriske faget (enten pedagogikk 1, pedagogikk 2 eller språkdidaktikk) vil det være et arbeidskrav at studenten utformer et refleksjonsnotat. Dette notatet skal utvikles i forbindelse med praksis. Faglærerne i det obligatoriske faget har ansvar for utforming, rammer for innlevering og vurdering av refleksjonsnotatet.
  16. I hver praksisperiode skal studenten ha ett fokusfag. Dersom studenten tar et skolefag samtidig med praksisen skal fokusfaget vanligvis være det samme faget. Dersom studenten ikke tar mer enn ett fag, bør studenten velge et fokusfag som studenten skal ha i sin fagkrets. Minst ett av observasjonsskjemaene skal fylles ut i forbindelse med undervisning i fokusfaget.
  17. Dersom praksislærer er i tvil om studenten skal få karakteren ikke bestått, må vedkommende ta kontakt med praksisleder ved UiA så tidlig som mulig. Praksisleder vil gå gjennom prosedyre sammen med praksislærer. Det er gunstig om mulig at et eventuelt varsel om fare for å få ikke bestått kan gis til studenten tidlig i praksisperioden. Varselet skal være skriftlig.
  18. Hele praksisperioden er obligatorisk. Gyldig fravær må kompenseres. Se retningslinjer for tilstedeværelse og fravær i praksis.
  19. I løpet av praksisperioden skal praksislærer og faglærer ved UiA være i kontakt minst én gang, gjerne via telefon eller nett. Faglærer ved UiA har ansvaret for å ta initiativ til møtet. Vurderingsskjema for praksisperioden er utgangspunkt for samtalen.
  20. Oversikt over studenters aktiviteter i praksisperiodene:

Aktiviteter i praksis

1. periode

2. periode

3. periode

Planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning

Minimum fem timer i uken

Minimum fem timer i uken

Minimum fem timer i uken

Observere undervisning, og fylle ut observasjonsskjema

2 skjema i perioden leveres til praksisleder sammen med vurderingsrapport

2 skjema i perioden leveres til praksisleder sammen med vurderingsrapport

2 skjema i perioden leveres til praksisleder sammen med vurderingsrapport

Motta veiledning, på grunnlag av planleggingsdokument og observasjonsskjema

6-8 timer i uken

6-8 timer i uken

6-8 timer i uken

Utarbeide refleksjonsnotat

Ja

Ja

Ja

Delta i teammøter, foreldremøter eller andre arenaer

Ja

Ja

Ja

Fungere som tolærer

Ja

Ja

Ja

Planlegging av undervisning/lese seg opp faglig

Ja

Ja

Ja

Møter/kurs i regi av skolens ledelse

Ja

Ja

Ja

Følge lærere i andre fag

Ja

Ja

Ja

Publisert 20. juni 2024 - Sist endret 20. juni 2024