Om praksis i PPU og PPU-Y

Praksisopplæringen finner sted på utvalgte partnerskoler på ungdomstrinn og videregående opplæring på Agder.

Praksisopplæringen er obligatorisk, veiledet og vurdert. Omfanget av praksisopplæringen er minimum 60 hele dager. Studenten må regne med å være til stede i klasserommet 8-12 undervisningstimer per uke i praksisperioden. Hovedregelen er at studenten i tillegg får 3-4 timer veiledning pr. uke. Praksisemnene har en tydelig progresjon og er knyttet til ulike deler av skolens virksomhet.

Tiden studentene bruker til praksis pr. uke skal tilsvare en lærers arbeidsuke. Studentene skal være på skolen innenfor skolens kjernetid og delta i de aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsplanfestede dag. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å oppnå karakteren Bestått. Praksis må være Bestått for å kunne gå opp til eksamen.

Studentene kan ha både individuell praksis, parpraksis og gruppepraksis.

Publisert 12. juni 2024 - Sist endret 12. juni 2024