Forslag til temaer for veiledningssamtaler

Timens organisering

  • Timens start og avslutning.
  • Overgang mellom aktiviteter.
  • Arbeidsformer (plenum, grupper, individuelt).
  • Bruk av hjelpemidler.
  • Hvordan utnyttes lærestoffet (med utgangspunkt i elevenes kunnskaper, erfaringer, verdier).
  • Hvordan ivaretas differensiering?
  • Hvordan ivaretas motivasjon?
  • Foregår andre utenom faglige aktiviteter?
  • Læreren som veileder.

Kommunikasjon

  • Stemmebruk.
  • Hvordan gis og oppfattes instruksjon?
  • Åpen kommunikasjon i plenum.
  • Hvordan tekkes elevene inn?
  • Hvilke typer spørsmål stiller elevene - og læreren?
  • Hvordan er responsen?
  • Hvordan prøver læreren å få med flest mulig?
  • Hvordan konkretiserer læreren stoffet?
  • Nonverbal kommunikasjon.
  • Hvem dominerer kommunikasjonen?

Mål

  • Hvilke mål er det for timen?
  • Er de tatt fra læreplanen?
  • Blir elevene kjent med målene? Hvordan?
  • Er elevene delaktige i å bestemme målene?
  • Forstår elevene målene, er de tilpasset elevene?
  • Blir de realisert? Skapes nye målunderveis? Er dette rimelig?
  • Hva hindrer realisering?
Publisert 12. juni 2024 - Sist endret 12. juni 2024