Forslag til temaer for veiledningssamtaler
Timens organisering
- Timens start og avslutning.
- Overgang mellom aktiviteter.
- Arbeidsformer (plenum, grupper, individuelt).
- Bruk av hjelpemidler.
- Hvordan utnyttes lærestoffet (med utgangspunkt i elevenes kunnskaper, erfaringer, verdier).
- Hvordan ivaretas differensiering?
- Hvordan ivaretas motivasjon?
- Foregår andre utenom faglige aktiviteter?
- Læreren som veileder.
Kommunikasjon
- Stemmebruk.
- Hvordan gis og oppfattes instruksjon?
- Åpen kommunikasjon i plenum.
- Hvordan tekkes elevene inn?
- Hvilke typer spørsmål stiller elevene - og læreren?
- Hvordan er responsen?
- Hvordan prøver læreren å få med flest mulig?
- Hvordan konkretiserer læreren stoffet?
- Nonverbal kommunikasjon.
- Hvem dominerer kommunikasjonen?
Mål
- Hvilke mål er det for timen?
- Er de tatt fra læreplanen?
- Blir elevene kjent med målene? Hvordan?
- Er elevene delaktige i å bestemme målene?
- Forstår elevene målene, er de tilpasset elevene?
- Blir de realisert? Skapes nye målunderveis? Er dette rimelig?
- Hva hindrer realisering?
Publisert 12. juni 2024
- Sist endret 12. juni 2024