Om praksis i lektorutdanning for trinn 8-13

Praksisopplæringen finner sted på utvalgte partnerskoler på Agder.

Praksisopplæringen er obligatorisk, veiledet og vurdert. Omfanget av praksisopplæringen er minimum 100 hele dager fordelt over fire år. Studenten må regne med å være til stede i klasserommet 8-12 undervisningstimer per uke i praksisperioden. Hovedregelen er at studenten i tillegg får tre til fem timer veiledning pr. uke. Praksisemnene har en tydelig progresjon og er knyttet til ulike deler av skolens virksomhet.

Tiden studentene bruker til praksis pr. uke skal tilsvare en lærers arbeidsuke. Studentene skal være på skolen innenfor skolens kjernetid og delta i de aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsplanfestede dag. Det er krav om 100 prosent tilstedeværelse i praksis for å bestått i praksis. Praksis må være godkjent/bestått for å kunne gå opp til eksamen i emnene som inngår i lektorutdanningen.

Innhold og omfang

Første og andre studieår

Praksisperiodene er på ti dager i hvert av de fire første semestrene og hovedvekten er lagt på observasjons- og undervisningspraksis i studentens fag. I tilknytning til praksisperiodene gjennomføres obligatoriske profesjonsfaglige samlinger i pedagogikk og fagdidaktikk. Studentene har praksis i grupper på inntil fire studenter. Det er fagdidaktikklærer som følger opp studentene i praksis.

Tredje studieår

Praksisperioden i 5. semester er på 30 dager og foregår på ungdomstrinnet der de vil få felles utfordringer gjennom blant annet skoleovertakelse i én uke av perioden. Under skoleovertakelsen må studentene også regne med å undervise i fag de ikke har formell fagkompetanse i. Studentene kan ha både individuell praksis og parpraksis og unntaksvis også gruppepraksis. Det er pedagogikklærer som følger opp studentene i praksis.

Fjerde studieår

Praksisperioden i 8. semester er på 30 dager og foregår på videregående skole. For studenter med fagbakgrunn i utøvende kunstfag kan to av ukene foregå i en kulturskole. Studentene skal i hovedsak ha individuell praksis, men kan unntaksvis praktisere i par eller i små grupper. Det er fagdidaktikklærer som følger opp studentene i praksis.

Publisert 12. juni 2024 - Sist endret 12. juni 2024