Samarbeid og møtepunkter om praksis i barnehagelærerutdanningene

Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning sier at universitetet, barnehageeier og praksisbarnehagene skal etablere et langsiktig og forpliktende samarbeid om praksisopplæringa og innholdet i utdanninga.

Det er viktig at studenter, faglærere og praksislærere kan møtes for å drøfte praksiserfaringer, og at møtesteder mellom partene gir rom for refleksjoner omkring barnehagelæreres mulighet til å forme oppvekstmiljøer som fremmer utvikling, lærelyst, glede, trivsel og mestringsopplevelser for barn.

For å imøtekomme dette, er det opprettet samarbeidsforum, faglige møter og praksissamlinger.

Samarbeid mellom partene er viktig for å få fram en god kobling mellom teoretisk og praktisk undervisning i barnehagelærerutdanningen. Koordineringen av teori og praksis foregår mellom faglærere på universitetet og praksislærere. Konkretiseringen av den kompetansen studentene skal opparbeide, i henhold til utdanningens mål, må foregå i møte mellom disse to aktørene.

Samarbeidsforum

Samarbeidsforum skal bestå av representanter fra praksislærerne, representanter for kunnskapsområdene og praksisleder/praksiskoordinator. Samarbeidsforumet er et møtested hvor man diskuterer ulike problemstillinger.

Avdeling for lærerutdanning har ansvar for å innkalle til samarbeidsforum og lede arbeidet i gruppa, og for at det skrives referat fra møte.

Samarbeidsforumet diskuterer innholdet i praksisforberedende møte for hvert semester, der innholdet skal ha relevans for evaluering og utvikling av praksis.

Praksisforberedende møter

Et praksisforberedende møte skal være et møtested hvor de involverte parter i praksisopplæringen møtes for felles faglige refleksjoner, læring og utvikling av praksis.

Praksisforberedende møte holdes i forkant av hver praksisperiode.

Praksisleder/praksiskoordinator i samarbeid med praksisveileder planlegger, organiserer og gjennomfører fagmøtene.

Praksisoppfølging i praksisperiodene

Praksisoppfølgingen foregår i barnehagen, enten individuelt eller i grupper, sammen med praksisveiledere, praksislærer og kunnskapsområdets faglærere.

Praksisveileder har hovedansvaret for å organisere og lede praksisoppfølgingen i barnehagen.

Partnerbarnehageleder-/styrersamling

Hvert semester inviteres styrer/daglig leder i partnerbarnehagene til et evaluerings- og planleggingsmøte.

Publisert 14. juni 2024 - Sist endret 14. juni 2024