Forberedelse og innhold i praksis

Praksisdelen av studiet har som mål at studentene skal utvikle profesjonskunnskap gjennom å prøve ut og bearbeide egne faglig og didaktiske kunnskaper. Gjennom studieforløpet skal det stilles stadig større krav til studentene. Praksis skal være relevant for og være en integrert del av utdanningen. Praksis er forankret i alle kunnskapsområder og fordypninger, og er å betrakte som læringsarena på linje med undervisningen på universitetet. Teoretisk kunnskap skal på ulike måter inngå i interaksjon med praksisfeltet. Dette skal synliggjøres i kunnskapsområdenes fag/emnebeskrivelser.

Dette forutsetter et nært samarbeid mellom Avdeling for lærerutdanning, studenter, faglærere og praksislærere/styrere om planlegging, gjennomføring og evaluering av praksis. Praksisopplæringen skal være variert, veiledet og vurdert. Dette er et felles ansvar.

Krav til studentenes kvalifikasjoner og evne til refleksjon, skal ha en tydelig progresjon fra den ene praksisperioden til den andre. Det stilles strengere krav til positiv vurdering av studentene i senere studieår enn i begynnelsen av studiet.

Barnehagelærerutdanningen ved UiA har følgende gjennomgående tema:

• Barns danning
  • Kulturelt mangfold
  • De yngste barna
  • Barn med særskilte behov og flerspråklige barn
  • Ledelse
  • Samarbeid med andre instanser

Praksis vil ikke kunne behandle alle disse tema i hver periode, men pedagogisk ledelse vil være et gjennomgående tema i alle praksisperioder.

Læringsutbytte for hvert kunnskapsområde er bestemmende for mål, innhold og arbeidsmåter i praksis. Læringsutbyttemålene for kunnskapsområdene er tatt ut fra hvert kunnskapsområdes emnebeskrivelse og sikrer det faglige innholdet i praksis.

De generelle kompetansene er skrevet frem slik at det sikrer en progresjon i krav og forventninger frem mot 6. semester, der studenter skal lede et utviklingsarbeid. De foregående målene skal vises til og gjøres gjeldende.

Praksisoppgavenes innhold skal utvikles og bestemmes mellom student og praksislærer for å sikre at oppgavene blir forankret i barnehagens praksis og planer. Det skal lages et skriftlig plan over oppgavene.

Publisert 14. juni 2024 - Sist endret 14. juni 2024